1.1 Moodle Kart

Her kommer mitt Moodle kart; med valg og visualisering av prosess.

Lag et oversiktskart med blyant og papir over hvor forskjellige elementer er plassert i Moodle. Lokaliser følgende emner på Moodle:
Deltagere, siste nyheter, aktiviteter, emnevisning, målsetting, innhold og oversikt for Introduksjonsuka og profil.

Det første jeg tenkte når jeg så denne oppgaven var et jeg ville ta utgangspunkt i et kart, og så utvikle ideen med det som utgangspunkt. Deretter begynte jeg med å søke opp diverse kart i Google, og bildene over er de som fanget min interesse. Jeg tenkte fylker med en gang jeg så det siste kartet, og 19 forskjellige emner. Dette kunne fungere, siden Moodle har så mange emner, og underemner, tenkte jeg. Dessuten likte jeg ideen fordi den også representerer alle oss studenter ved Noroff, ettersom vi er spredd over forskjellige steder i hele Norge, men på Moodle blir vi én.

Jeg laget meg en liste over de viktigste emnene i Moodle, og i min oppfatning ser det ut slik som du kan se i det første bilde over. Jeg puslet først med Photoshop, og skrev inn de ulike emnene, men ble ikke fornøyd. Deretter fortsatte jeg med Illustrator, og prøvde meg frem for første gang. Etter dette tenkte jeg mye på hvilke emner som skulle være hvor, og om det ble plass i de ulike «boksene». Jeg bestemte meg for at emnene skulle ha omtrent den samme plasseringen som de har i Moodle. Selve Moodle flyttet jeg til midten av kartet, siden de fleste av de andre emnene har sin tilknytning til midten. Ved dette valget ble det mer fokus på Moodle og det var min intensjon. Etter å ha brukt 0.1 penn og fylt inn alle emnene i kartet, scannet jeg det og la til Noroff logoen i Photoshop.

Jeg tenkte så at det hadde vært mer sammenheng/tilknytning mellom Noroff og Moodle hvis jeg hadde Moodle «boksen» i rød også, som matcher logoen. Dermed hadde det vært bedre fargebruk og gjentakelse. Jeg startet med å farge Moodle «boksen» rød, og begynte tvert å farge alle strekene røde også. Følte at alt hang mer sammen med en gang, akkurat som blodårene i kroppen vår.
Farget ytterkanten av kartet i blått for å få en sterk kontrast og for å representere Norge i rødt, hvitt og blått. Dette ble mitt resultat:

Selv er jeg veldig fornøyd med mitt Moodle kart; det viser de viktigste emnene man finner i Moodle, og det er lett å orientere seg der. Jeg har lært at Moodle er en viktig plattform hvor vi alle møtes, uansett hvor i landet vi befinner oss.

– Annette B. D. 

Legg igjen en kommentar

