Mitt kreative selvportrett!

I oppgaven 2.1 Veien hit, skulle det legges ved et kreativt selvportrett. Oppgaven var en utfordring for meg, så først nå kommer mitt ferdige resultat.

Dette selvportrettet skal ikke være et fotografi, men all annen form for kreativ løsing.

Siden man ikke kunne ta et fotografi i denne oppgaven, sto jeg først fast med hva jeg skulle gjøre. Etter å ha løst de andre oppgavene, fokuserte jeg veldig på denne oppgaven. Jeg begynte å søke inspirasjon i Graphic Design Since 1950 (Edited by Ben & Elly Bos, 2007), og dermed kom ideen om å lage et slags collage. Da tenkte jeg med ett på et bilde/tegning med meg i sentrum, og forskjellig informasjon om meg, ting jeg liker og annet som interesserer meg rundt. Dette ville jeg enten lage for hånd med tegninger, skrift og utklipp eller lage i Photoshop/InDesign.

Jeg søkte opp collage i Google, og etter å ha sett mange forskjellige bilder fant jeg noe som het ShapeCollage, jeg lastet ned dette og prøvde. Min idé var å sette sammen mange små bilder av meg til å bli et stort bilde av meg. Men programmet viste seg å være ganske vanskelig og tidskrevende, og dessuten ønsket jeg ikke at programmet skulle gjøre all jobben for meg.

Da fortsatte jeg med å kladde litt; tegnet meg selv, og ting jeg liker/interesserer meg for rundt. Jeg ville prøve å gjøre det samme i InDesign, og mitt resultat ser du over. Det var en utfordring å få tingene i riktig størrelse og der jeg ville ha dem, ettersom jeg ikke har jobbet mye med InDesign; og på denne måten lærte jeg mer om programmet. Resultatet var jeg fornøyd med, men følte igjen at det ville bli mer personlig om det var gjort for hånd.

Så kom jeg på en idé; en tegning av meg i midten, og linjer med tekst som krysser midtpunktet. Så jeg tegnet linjer med linjal fra kant til kant, og lot midten være blankt, så jeg kunne tegne meg selv etterpå. Meningen var at hver linje skulle representere noe spesielt ved meg, og at hver linje hørte sammen selv om de går «gjennom» meg. Min prosess ser du grafisk fremstilt ovenfor. Litt farger måtte til, siden jeg føler det uttrykker mine sprudlende og kreative sider. Mine interesser viser hva jeg liker og hva jeg bruker tiden min på. Jeg har med utdanning, siden det er viktig for meg, og fordi jeg tar det veldig seriøst. Du kan se mine egenskaper, hva jeg er glad i og mine drømmer. Selv synes jeg at dette selvportrettet sier veldig mye om meg som person.

Endelig resultat:

Mitt Kreative Selvportrett!

Jeg valgte å legge til mer farge, og symboler som knytter seg til teksten, og viser viktige sider ved meg. Nå føler jeg portrettet er fullkomment og jeg er endelig fornøyd! I denne oppgaven har jeg virkelig forsøkt å analysere meg selv, og tenkt nøye gjennom hva jeg ville ha med og hva jeg vil utelukke. Det har vært veldig krevende og jeg har brukt mer tid på dette enn det som oppgaveteksten anbefalte; men jeg synes resultatet ble fargerikt og oversiktlig, og at det virkelig representerer «meg» om den personen jeg er.

– Annette B. D.


One thought on “Mitt kreative selvportrett!

Legg igjen en kommentar

