1.2 Idémyldring

Ved bruk av minst 3 forskjellige idé-utviklingsmetoder skal du konkretisere 3 idé forslag for bilder som vil illustrere deg som kreativ utøver. Idé forslagene skal kun være stikkord.

Tankekart

Nå kommer resultatet på mine kreative metoder. Jeg startet med et tankekart, og skrev ned alle tanker og idéer i form av ord og symboler som beskriver meg som kreativ utøver. Jeg syns utstyret man bruker som kreativ utøver er viktig og hvilken bakgrunn man har. Dessuten er interesser og egenskaper svært viktig for de sier noe om hvordan man er som person, og hvordan man tenker, løser og utarbeider en idé.
Idéforslag: Selvstendig, fantasi

ABC metode

Her sto det at alle bokstaver skulle fylles ut, og at du skulle komme med minst en idé per bokstav. Dette metoden brukte jeg lengst tid på, men fikk samtidig virkelig tenkt meg om og tømt hjernen. Disse stikkordene sier noe om meg personlig, verktøy jeg bruker, inspirasjon, evner og annet relevant til design og yrke.
Idéforslag: Dekorasjon, observant

Kryssmetoden

Min siste metode ble kryssmetoden siden de andre metodene var vanskelige å forstå eller så måtte de utføres i grupper. Her skulle man skrive ned 2 temaer og så komme med idéer som representerer temaene. Siden oppgaven var å illustrere meg som kreativ utøver gjorde jeg det enkelt og valgte meg selv som det ene temaet og kreativ utøver som det andre. Etterpå ba jeg kjæresten min om å sette koblinger, så jeg ikke gjorde det selv.
Idéforslag: Ung-idé, jente-prosess

Ukens læringsaktiviteter (4 stk) hører sammen, men det har vært utfordrende for meg å forstå hvordan. Men jeg tror og håper jeg har forstått det nå. Hvis noen lurer på hvorfor jeg har valgt 2 stikkord fra hver metode er det for min egen sikkerhetsskyld 🙂

Legg igjen en kommentar

