2.1 Research metoder

Bruk forskjellige research metoder til å finne frem til en grafisk aktør eller et grafisk studio som du liker stilen aktøren/studioet jobber i. Begrunn hvorfor du liker stilen som denne personen/studioet jobber med.

Jeg startet først med å gå i gjennom linkelisten av norske grafiske aktører fra Noroff. Der var det ca.13 ulike websider å se gjennom, noen fungerte, andre ikke. Det var veldig mye forskjellig jeg kom over, og noen likte jeg bedre enn andre. Kitchen hadde en sterk rød logo som var veldig oppsiktsvekkende, og brukte små «bokser» til å vise info og arbeider. Apt hadde fine og oversiktlige sider over arbeider de har utført. Toxic hadde en enkel hvit logo, mens Orangeriet hadde en gjennomført prosjektside, hvor du kan velge å lese tekst som hører til. Men jeg fant ingen favoritt, så da fortsatte jeg reseach prosessen med å gå inn på grafill sine sider, og derfra fant jeg mange bra linker. Designbasen, ble mitt beste verktøy; det er norges største designportal som hjelper bedrifter til å finne frem til designkompetanse eller omvendt.

Etter mye titting frem og tilbake hadde jeg funnet mine favoritter ærligtalt og sisteskrik.
 – et allsidig designbyrå som holder til i Oslo. Enkel logo, men samtidlig veldig stilig og elegant, jeg likte den med engang. De har en annerledes «home» side, hvor de bruker en sveitsisk lommekniv til å vise de ulike sidene. Det som gjorde at jeg ikke valgte dette byrået var at arbeidet deres ikke helt falt i smak. Dermed ble valget mitt:

logo

– Et kommunikasjonsbyrå som startet i 1994, og holder til i Oslo med 15 ansatte. Logoen deres er basert på en skriftype, men har flere små særegenheter, noe som gjør at jeg liker den. De bruker lys bakgrunn med mørk tekst, som gir en fin kontrast. De har bred kompetanse av kommunikasjon, fra strategi og workshops til grafisk design, pakning og markedsføring i butikk, samt interaktiv design og kommunikasjon.

Fra arbeider de har utført er mine favoritter: Spar sommerfavoritter og Inspiria science center. Likte spesielt godt stilen de bruker i Inspiria; den passer for alle aldersgrupper, har et sterk visuelt uttrykk og er fargerik. Logoen er enkel, men samtidlig stilig og appelerer veldig til meg. Den minner meg om et tanggram, som på kinesisk kalles «visdommens spill». Jeg føler at dette arbeidet er utrolig gjennomtenk og godt utført, og det er slik jeg ønsker å utføre mine prosjekter i fremtiden. De skal være enkle, og løsningene skal være gode. Man må ha tro på egne ferdigheter, jobbe hardt og utføre et prosjekt med hensyn til kunden og deres gruppe.

Layout design for Inspiria

Inspiria logo

Inspiria

Business card Inspiria

– Annette B. D.

2 thoughts on “2.1 Research metoder

  1. Takk for kommentar 🙂 Likte veldig godt dine bilder også, herlige farger. Blir spennende å se om vi greier å skape en link mellom dem og våre egne collager.. 🙂

Legg igjen en kommentar

