1.1 Fargeleggings collage

Du skal lage en collage hvor du illustrerer en av idéene du konkretiserte i Idéutvikling, collagen skal være en sammensetning av elemtenter fra fargeleggingsbildene som er vedlagt. Klipp og lim. Collagen skal bære preg av inspirasjon fra den grafiske aktøren du har valgt.

Jeg tok utgangspunkt i fargeleggingsbilder: nr.03, nr06, nr07, nr010, nr013 til mine skisser, mens i collagen har jeg kun benyttet meg av elementer fra bilde nr.07 og 013

  1. Startet Photoshop og lagde et nytt dokument (A4 str 210mm x 297mm), så åpnet jeg de 2 vedleggene jeg ville bruke.
  2. Brukte polygonal lasso tool rundt bygningen til høyre i bilde nr.013, dro det over til det tomme arket og lagde en ny layer bygning.
  3. Gjorde det samme med jenta i bilde nr.07. Prøvde meg også på sommerfuglen i bilde nr.03, forminsket den, men valgte tilslutt å fjerne den siden den ikke passet med i resultatet.
  4. Åpnet et bilde fra mitt valgte grafiske studio og brukte eye dropper tool for å hente de fargene jeg ville bruke, deretter magic wand tool og paint pucket tool.
  5. Zoomet inn, og gikk over jenta og bygningen fra å fjerne «hull»/hvite firkanter i den svarte streken rundt og i fargene. Brukte clone stamp tool til dette. Ellers brukte jeg color picker til de fargene jeg trengte
  6. Bestemte meg for å legge til former fra Inspiria, for å erstatte noe med sommerfuglen. Jeg lekte meg med plasseringen av formene og størrelsen. Jeg fikk virkelig følelsen av at de erstattet sommerfuglen og fløy rundt fra bygningen. Men samtidlig følte jeg at det var noe som manglet. Så da tenkte jeg på hvordan jeg kunne gjøre fargene bedre og få et sterkere visuelt uttrykk, og husket gradient tool fra videoleksjonene. Dermed prøvde jeg ut dette og det ble en fin finish på collagen.

Mitt resultat av fargeleggingscollage oppgaven

Jeg syns resultatet er enkelt og dekorativt, med god bruk av farger. Dessuten inneholder den endel kontraster, og har et sterkt visuellt uttrykk. Akkurat slik som Siste Skrik utfører sine prosjekter. Collagen illustrerer også meg selv som kreativ utøver; selvstendig, fantasi, dekorasjon, jente-prosess.
Photoshop har jeg erfaring med fra før, så jeg var glad for å ta det opp igjen. Jeg vil utpeke at en oppgave som denne har jeg aldri vært borti. Den var morsom og utfordrende, og jeg skjønner nå at resultatet henger sammen med alle oppgavene jeg har hatt denne uken.
– Annette B. D.
2 thoughts on “1.1 Fargeleggings collage

Legg igjen en kommentar

