Uke 3 – Typografi

 

Målet denne uken er å få en grunnleggende praktisk innføring i typografi og typografiske prinsipper, gjennom både analoge og digitale øvelser. I tillegg skal dere erfare hvordan typografi brukes i forskjellige trykksaker.

Denne mandagen har gått altfor fort. Jeg har gledet meg til dette temaet og har virkelig lært mye allerede. Innføring i typografi (HTML-leksjonen) på over 30 sider har jeg kommet igjennom, mens jeg var med pappa på jobb rundt i Oslo by. Jeg har også sett gjennom, og lest sidene i Logo Design Workbook.
Det har vært veldig interessant å lese om historien til typografi og hvordan det har utviklet seg. Jeg har lært at skriften har utrolig mye å si; man må ta hensyn til ord-bokstavmellomrom, skriftstørrelse, skytning, linjelengde, at teksten skal være leselig og stå til budskapet. Men det som er helt nytt og sitter best etter all denne teorien er; Versaler (store bokstaver) og minuskler (små bokstaver).
Imorgen skal jeg begynne med læringsaktivitetene, det gleder jeg meg til!

– Annette B. D. 

Legg igjen en kommentar

