1.2 Typografi analogt

Velg 3 bokstaver i alfabetet, tren på å utforme analoge skisser med disse bokstavene (både sans seriff og seriff). Beskriv hva som er utfordringen med de forskjellige fontene og hvorfor.

 

 

 

 

Begynte først å skisse egne fonter..

 

 

 

 

 

 

 

Så fant jeg noen fonter som passet under sans-seriff og seriff, og skisserte både versaler og minuskler for å se variasjonen på utformingen. Jeg valgte bokstavene A, S og G, siden de er veldig ulike i formen og ganske krevende. Det var en stor utfordring å lage analoge skisser; noen steder ble det for stort bokstravmellomrom, mens andre steder litt tett. De fontene som hadde en tynnere vekt var lettere å utforme.
Seriff: Noen av fontene hadde veldig overdrevne seriffer, mens andre hadde en større tilknytning til bokstavenes grunnstrek. En utfordring som gikk igjen var å få «S» i lik tykkelse hele veien, og jeg slet mer med minusklene enn versalene der. «A» var veldig grei, mitt navn begynner på A, så jeg har prøvd mange ulike fonter der opp gjennom tidene. «G» var krevende, og den bokstaven som hadde mest variasjon. Ellers var det en utfordring å få til seriffene fine og nøyaktige. Mine favoritter fra serif er Didot og Apple Chancery, fordi de er dekorative, stor kontrast fra grunnstrek og hårstrek (Didot), overdreven seriff (Apple Chancery).
Sans-seriff: Mange av fontene var veldig like i oppbygningen, men det var variasjon i vekt og uttrykk. Jeg prøvde å finne noen som brukte mye rette streker og andre som var mer buet og organisk. Siden «S» er så myk ble det en fin kontrast til både «A» og «G», og siden jeg ikke fant noen font hvor bokstavene var mer firkantet (som i mine første skisser). Her syns jeg «A» var vanskeligere å utforme, og jeg måtte være forsiktig med håndbevegelsene. «G» var ikke så variert her som i seriff, men fortsatt krevende å utforme.

Jeg syns denne oppgavene var spennende og utfordrende, og jeg fikk brukt alt jeg har lært om typografi de siste dagene i «praksis». Har hatt alle begreper i bakhodet mens jeg har utført denne oppgaven, og nå har jeg virkelig trent meg på å utforme analoge skisser.

Legg igjen en kommentar

