2.2 Font familier

Med de tre bokstavene du har valgt skal du nå skisse hver av disse i 4 kjerne familier, velg 2 seriff familier og 2 sans-seriff familier. Hva er de karakteristiske forskjellene?

Jeg valgte 4 kjerne familier utifra resulatet fra forrige oppgave, og valgte de fontene som hadde ulik utforming og som jeg likte. Begynte med å skissere hver familie, mer nøyaktig og forbedret denne gangen, og jeg ser allerede store forskjeller fra de andre skissene.

Mine valg av seriff-familier:
Mellom-antikva (Transitional)
og Ny-antikva (Modern).


Didot
(Ny-antikva): Utviklet av Francois Didot i Paris (1784-88). Karakterisert med ekstem kontrast mellom tykke og tynne linjer; seriffene er veldig tynne og de vertikale linjene veldig tunge. Mindre leselig enn mellom- og gammel-antikva, men en elegant kjernefamilie som er inspirert av Empire-tidenes arkitektur.

Times (Mellom-antikva): Stanley Morrison introduserte Times til avisen i 1932. Karakterisert med liten breddeverdi og plassbesparende; forskjellen mellom de tynne og tykke linjene er tydeligere enn i gammel-antikva, og mindre tydelig enn ny-antikva. En utrolig populær font, særlig mye brukt i bøker, magasiner og aviser.

 Mine valg av sans-seriff familier: Humanist og neo-grotesk.

Letter Gothic Std (Neo-grotesk): Designed by Roger Robertson. Karakterisert med at den er godt egnet for bruk i tabeller; lettleselig og tynn. Ved bruk av denne kjerne familien får du et rett og enkelt uttrykk.

Verdana (Humanist): Designet av Matthew Carter i 1996. Karakterisert med at den er lettere å tyde enn mange andre sans-seriff familier; brukes mye på web-sider og er mer dekorativ enn andre sans-seriff familier. Stor breddeverdi på denne fonten, og over og underlengde er kortet inn.

Jeg foretrekker seriff-familier siden de gir et elegant og feminint uttrykk. Jeg måtte bruke Wikipedia for å finne mer ut om kjerne familier, siden jeg ikke fant noen annen brukbar kilde om dette. Det sto ingenting om det i pensum, så har brukt en del tid på egen research.

– Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

