1.1 Skyggetegning

Velg ut 1 enkelt objekt, øv på og skisse skyggene til objektet. Test ut med forskjellige skravering og skyggeleggings-teknikker, og flytt på lyskilden. Velg ut 5 skisser.

Siden jeg gikk studiespesialisering m/formgiving på VGS var ikke dette noe nytt for meg, men VGS er noen år siden og skyggelegging er noe jeg trenger å øve på. Derfor var det veldig greit å ta det opp igjen ved denne øvelsen, og ta i bruk form kunnskaper. Jeg valgte et eple, siden jeg har et kunstig eple liggende, og fordi det passet til oppgaven. Formen på eplet er krevende, og det merket jeg ved første skisse. Jeg prøvde ut forskjellige skraveringsteknikker, både krysskravering og punkter.

 Skissene er nummerert etter hvilken skisse som ble tegnet først, og så man kan se utviklingen. Jeg la godt merke til hvordan lyset ga eplet form, og hvordan formen på skyggen endret seg når jeg flyttet lyskilden. Det hjalp virkelig å legge et hvitt ark under eplet, da kom skyggen mye tydeligere frem. Jeg har prøvd mitt beste for å få riktig form og størrelse på skyggen, men trenger å øve mer. Skyggelegging er utfordrende!

Hvorfor har jeg gjennomført en slik øvelse? For å øve meg på å se former og hvordan former forandrer seg. Lære meg å se lys og skygge, og bli mer bevisst på dette. Utføre mange skisser for øvelsen/metodens skyld og for å ha nok å velge mellom til videre utforming. Trene tegneferdighetene mine, utforming av skisser og observasjon.
Jeg kommer til å bli enda mer bevisst på omgivelsene rundt meg etter dette, men ikke på en annen måte. Jeg legger merke til former og hvordan lyset treffer objekter, hvordan dette gir objekter liv og det gjør meg kreativ 🙂

– Annette B. D.

 

2 thoughts on “1.1 Skyggetegning

  1. Synes du har fått til eplet veldig realistisk! Jeg synes formen på eplet var vanskelig å få frem. Skyggene ble jo kjempebra. Misunner deg litt erfaringen fra formgivning på vgs. Danselinja hjelper meg ikke så mye når det gjelder tegning 😛

Legg igjen en kommentar

