2.1 Perspektiv tegning

Gå ut i nærområdet og tegn minimum 3 forskjellige perspektiv tegninger. Hvordan gikk du frem og hvorfor?



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endelig kom solen, og det passet utmerket siden jeg skulle ut og observere nærmiljøet i denne øvelsen. Jeg tok med meg skisseblokken, linjaler, blyanter, viskelær og kamera, og gikk deretter ut og startet å skisse ulike perspektiv.

Den øverste skissen er et ett-punkts perspektiv, over en undergang av en vei som fører til mitt borettslag. Den andre viser trappen opp til nærbutikken min, Kiwi. Har brukt ett forsvinningspunkt, med 2 hjelpe punkter for å få til trappetrinnene. Her satte jeg meg selv på prøve, for det trengte mye tid og nøyaktighet. Det jeg ser nå som er feil er at mellomrommet fra trappen til døren skulle vært mindre, men ellers er jeg veldig fornøyd med trappen.

Etter flere timer med vandring i nærmiljøet og skissering, forsvant solen og jeg ble kald (noe som jeg har fått igjen for idag, med slapphet, hodepine og feber). Gikk inn og forbedret skissene mine ved å se på bildene jeg hadde tatt, og til den siste perspektiv tegningen ville jeg prøve 2 punkts. Det meste jeg hadde observert ute var med ett forsvinningspunkt. Dermed valgte jeg å tegne blyantspisseren min med 2 forsvinningspunkter, en god og enkel øvelse med et resultat jeg ble fornøyd med.

– Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

