1.1 Fargeblanding

Del et A3 ark inn i kvadrater á 5×5 cm, velg et komplementært par fra fargesirkelsen og fargelegg hvert enkelt kvadrat slik at du oppnår en perspektiv effekt.

Dagen idag har gått veldig sakte, ettersom jeg har vært slapp og har strevd med energien. Det var ikke lett å finne motivasjon til en øvelse som denne. Maling er en av mine svake sider, og å blande farger ikke stort bedre. Måtte ta meg flere pauser, fordi hodet ikke hang med og fordi kroppen ville hvile.

Jeg valgte komplementærparet lilla-gul, og startet med å blande rød og blå til lilla, og fargela kvadratet i midten. Resultatet hadde nok blitt bedre om jeg hadde startet øverst og jobbet meg nedover. For meg ble det et kvadrat av gangen, så blande ny farge, pause, et kvadrat til, etc. Det er grunnen til at perspektiv effekten ble redusert.

Dette er virkelig noe jeg kan og burde jobbe mer med. Jeg har jobbet med fargesirkelen før (særlig på VGS), men når det gjelder de ulike valørene fra lyst til mørkt syns jeg det blir en stor utfordring. Men jeg har «pushet» meg selv idag, og er brukbart fornøyd med resultatet. Tok bilde med kamera, og på grunn av manglende energi til å holde kamera ble bildet litt skjevt. Nå skal jeg hvile, og håper formen er bedre imorgen.

 Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

