2.1 Digital farge

Ta utgangspunkt i en av skissene i aktiviteten skyggetegning, lag et symbol fra dette med vektorgrafikk for et produkt eller en bedrift. Legg til farge og relater til fargelære. Begrunn valg av bedrift og farge.

Det første jeg tenkte var Apple Inc, siden jeg sitter her foran Mac’n ofte. Men så lagde jeg et raskt tankekart med eple i midten, og kom frem til at eplemos/juice er det jeg vil fokusere på i denne oppgaven. Dette er også fordi jeg selv er glad i epledrikk, fordi det kan være sunt, og har en god og frisk smak. Jeg søkte i Google; eplejuice, eplemos, eplenektar, epledrikk, epleblomst. Etter en stund med søk endte jeg opp på Epleblomsten.no, hvor de selger:

De bruker lokale, ferske råvarer av beste kvalitet, og produksjonen skjer uten noen form for tilsetningsstoffer. Mosten blir presset fra solmodne epler, sortert for hånd, deretter tappet i kartonger og varmet opp til ca. 80°C. Det er Sauar gård i Telemark, Sauherad kommune, som driver dette lille saftpresseriet. Gården er fra middelalderen, og familien som driver den idag har vært der i 250 år.

Jeg gikk igjennom skissene mine, gjorde skissene tydeligere ved å fremheve strekene, og scannet det inn på mac’n. Nedenfor ser du min utvalgte skisse, og det var den jeg synes hadde den beste formen. Åpnet den først i Photoshop, brukte lasso tool rundt formen for å bli kvitt skyggen rundt. Åpnet deretter eplet i Illustrator, brukte Live trace for å konvertere bitmap til vektorgrafikk. Deretter jobbet jeg med threshold og pen tool. Jobbet lenge med å få en fin form på eplet, og ser allerede forbedring fra digitale bokstaver. Fargela eplet rødt, forandret på tykkelsen på stroke (ytterkanten), og prøvde ulike effekter. Jeg trengte en skygge på eplet og tegnet med pen tool, denne fargela jeg hvit. Stilken tegnet jeg på nytt i pen tool, siden jeg ville ha en annen form, fargela den grønn. Siden jeg ikke var fornøyd med rød fargen i eple, gikk jeg på Effekt -> Stylize og prøvde lenge for å finne en effekt som passet eplet. Inner glow ble løsningen, som ga et fint skinn i eplet. Her er litt av min prosess.

         
Fant så noen fonter på 1001freefonts, som jeg ville prøve ut. Fargela fonten grønn og prøvde ulik farge i fyll og på ytterkanten. Jeg synes ensfarget font funket best. Den grønne fargen skulle være i kontrast med det røde eplet, med tanke på at de er komplementærfarger, derav den sterke kontrasten.

Grønn er en sekundærfarge, og kan stå for vekst, frodighet, framgang, håp, harmoni og omsorg, mens rød er en primærfarge, og kan stå for kraft, energi, mot og kjærlighet. Dette stemmer bra i forhold til Frisk og frodig; de har både hatt framgang i salget, vekst av epler og utsalgssteder og stor kjærlighet for deres produkter og naturen.

Tilslutt prøvde jeg ulike bakgrunnsfarger, og lysebrun var en nøytral farge til både grønn og rød. Brun kan stå for fruktbarhet, frodighet, og eventuelt undergang og død. Ente opp med en annen type font som jeg fant, siden jeg synes den passet bedre. Med en grønn ramme rundt syns jeg mitt produkt/symbol ble mer helhetlig, med grønn i ulike valører som en gjentakelse.

Har jobbet mye med denne oppgaven, og det jeg synes var mest interessant var prosessen. Jeg har lært mye, og føler jeg begynner å forstå Illustrator bedre. Når man finner et produkt man liker/brenner for, øker samtidig interessen, og man vil ikke legge det fra seg!

– Annette B. D.

3 thoughts on “2.1 Digital farge

Legg igjen en kommentar

