1.1 Blender og manuell fokus

Du skal i denne oppgaven øve på stor dybdeskarphet og liten dybdeskarphet. Det skal du gjøre gjennom å fotografere to bildeserier:

1. Landskapsbilder, stor dybdeskarphet

2. Nærbilder, liten dybdeskarphet

Teamet i bildene skal være sesong, og innstillingene skal skrives ned.

Jeg brukte både mandag og tirsdag til å tusle rundt, og ta bilder til denne oppgaven. På mandagen var været ganske overskyet og kaldt, mens tirsdag derimot ble mye bedre og varmere. De utvalgte bildene i denne serien er fra Abelhaugen i slottsparken, Sandvika og langs Frognerstranda. Utstyr som er benyttet i denne serien: Canon 7D, objektiv Sigma EX 12-24mm og Velbon stativ.

Blender f/22, lukker 1/5s, ISO 200, 12-24@17mm

Blender f/25, lukker 1/3s, ISO 200, 12-24@17mm

Blender f/18, lukker 1/50s, ISO 200, 12-24@24mm

Blender f/18, lukker 1/80s, ISO 200, 12-24@24mm

Blender f/22, lukker 1/15s, ISO 200, 12-24@12mm

Blender f/25, lukker 1/15s, ISO 200, 12-24@24mm

Blender f/25, lukker 1/8s, ISO 200, 12-24@15mm

Mine nærbilder er tatt rundt Rådhuset og Aker Brygge, hvor det ofte er mye vind og kjølig; særlig nå på høsten. Utfordringen ble å få ordentlig fokus, siden det var så mye bevegelse i objektene som følge av vinden. Jeg har brukt samme kamera, men ulike objektiver fra forrige serie. Objektivene som er benyttet i denne serien er Canon 50mm og Tamron AF 70-300mm, i tillegg til en Canon extension tube EF25.

Blender f/4, lukker 1/30s, ISO 200, 70-300@81mm

Blender f/1,4, lukker 1/1250s, ISO 200, 50mm

Blender f/1,4, lukker 1/640s, ISO 200, 50mm

Blender f/1,4, lukker 1/250s, ISO 200, 50mm

Blender f/1,4, lukker 1/400s, ISO 200, 50mm

Blender f/1,4, lukker 1/400s, ISO 200, 50mm

Gjennom bildene får jeg en følelse av både høst og sommer. Hvilken sesong jeg ender opp med å velge til ukens siste oppgave må du vente og følge videre med for å vite.

Manuell fokus er noe jeg sliter med siden synet mitt ikke er så bra, men jeg har testet det ut i denne oppgaven, og det er virkelig krevende. Det var som forventet.

Blenderen bestemmer lysmengden som slipper inn, og dybdeskarpheten er igjen avhengig av blenderåpningens størrelse, objektivets brennvidde og avstanden mellom motivet og kameraet.

Viktig nøkkelregel!
Stor blenderåpning = lite tall, som gir liten dybdeskarphet og mye lys.
Liten blenderåpning = stort tall, som gir stor dybdeskarphet og lite lys.

– Annette B. D.  

8 thoughts on “1.1 Blender og manuell fokus

  1. Stilige bilder, likte særlig nærbildene! Sliter også litt med manuell fokus pga synet (har ikke orket å ordne meg med linser på øyene enda), stiller inn søkeren til synet mitt og prøver å ta veldig mange bilder av samme motivet i samme vinkel (når det er mulig) med forskjellig fokus innstilling, funker forsåvidt men er veldig tungvindt. :p

    • Jeg bruker linser, men synes det er vanskelig selv om. Det er kanskje noe som kan trenes, slik som din teknikk 😉 Vi får bare fortsette å øve litt med manuell i ny og ned!

Legg igjen en kommentar

