2.1 Sesongmønster

Du skal i denne oppgaven lage en mønsterrapport. Ta utgangspunkt i fotografiene som ble utført i aktiviteten: blender og manuell fokus.

Denne oppgaven har jeg virkelig jobbet hardt og kontinuerlig med. Jeg har valgte sesongen sommer, siden jeg har jobbet med bilder av blomster og båter, som i mitt syn representerer sommeren. Mitt første test-mønster ble så dårlig at det ikke er verdt å poste her på bloggen. Dere ser prosessen min i de vedlagte mønstrene. Videoleksjonene (fra Noroff) viste kun illustrasjoner, så for meg ble det en stor utfordring når vi skulle ta utgangspunkt i fotografier.

Først satte jeg ulike blomster-fotografier sammen til et mønster, men dette ble altfor simpelt og for mye «rette streker». Utallige ganger prøvde jeg masks panel i Photoshop for å fremheve noen av blomstene, men resultatet ble røffe kanter og ikke særlig pent. I de siste blomster mønstrene valgte jeg svart som bakgrunn for å fremheve bildene, og det ble en bra effekt. Det siste mønsteret inneholder mange sterke kontraster; lilla-gul, rød-grønn og geometriske og organiske former.


Båten har jeg jobbet med i Illustrator, og så eksportert til Photoshop. Deretter har jeg i det første mønsteret brukt et annet båt-bilde, blå bakgrunn, og plassert min illustrasjon både bak og foran bildet. I det neste mønsteret brukte jeg min illustrasjon og blå bakgrunn som utgangspunkt, og la til båten igjen og brukte masks panel for å få vekk det hvite rundt. I det siste mønsteret jobbet jeg enda mer med masks; hvor du jobber med magic wand og paint bucket, for å få vekk det hvite rundt og vise illustrasjonen bedre.
I Illustrasjonen min har jeg prøvd ulike effekter som Inner glow og Contour

Slik kan du lage et mønster:
Lag deg først et bilde som du vil bruke som utgangspunkt i en mønsterrapport, og gjør følgende; Lag en markering (med Rectangular marquee tool), gå til EDIT i den øverste menyen i Photoshop, og trykk på Define PatternLagre mønsteret ditt, og lag et nytt og større dokument enn det forrige. Marker dette dokumentet (Rectangular marquee tool), høyreklikk og trykk på FILL-Use-Pattern. Finn mønsteret du lagret og trykk ok.

– Annette B. D.

One thought on “2.1 Sesongmønster

Legg igjen en kommentar

