Obligatorisk oppg.3 Illustrasjon

En musiker/gruppe/orkester har kontaktet meg, og ønsker en visuell fremstilling av en av sine låter. Målet med oppgaven er å få frem et originalt og nytt uttrykk. Oppgaven skal løses i Photoshop, og produseres i Illustrator. Plakaten skal være i formatet 50×70 cm.

  1.  Velge en låt jeg skal illustrere til.
  2. Idéutvikling.
  3. Innhente informasjon om formatstørrelser og illustrasjonsstiler.
  4. Skisser.
  5. Produser en av skissene digitalt.
Til denne innleveringsoppgaven har jeg valgt låten Man Down av Rihanna, som er fra 2011. Hun er en ung men allerede velkjent R&B artist, og svært profilert sådan. Rihanna’s fulle navn er; Robyn Rihanna Fenty, ble født 20.februar 1988, i Saint Michael i Barbados (Rihannanow.com).
Jeg begynte research-delen med å finne ut mer om orkester, og hva som fantes her i landet. Noen av sidene jeg har lest mye om er; Oslofilharmonien, Ung symfoni, De unges orkesterforbund og Ung arena. Først synes jeg det virket spennende å fokusere på unge, norske talenter innen musikk(instrument)-verdenen. Det som var krevende var å finne en noe jeg likte, siden det meste jeg fant var inspirert av gamle klassikere.
Videre bevegde jeg meg bevisst mot litt mer moderne musikk, med en yngre målgruppe. Har gått gjennom utallige artister og forskjellige låter. Tilslutt sto det mellom Bruno Mars – Just the way you are, Abject ft. the Scientist – Mystical og Rihanna – Man down. Tre veldig forskjellige låter og stilarter, men alle med ganske tydelige særtrekk som jeg føler jeg kan tolke visuelt.
Jeg endte med å velge Rihanna, ettersom hennes låt er veldig fengende, med fargerike reggae-trekk som gjorde meg i godt humør, og inspirerte meg. Jeg fikk dessuten mange idéer til ulike illustrasjoner, og ville brukte denne låta for å få frem noe originalt og nytt.
Mye tid har blitt brukt på biblioteket de to siste ukene, og jeg har lest og sett på illustrasjoner i barnebøker, slik vi ble anbefalt. I mitt første moodboard vil du se illustrasjoner jeg har hentet fra barnebøker, og arbeider fra ulike grafiske designere (Graphic Design since 1950, Ben & Elly Bos, 2007, Thames & Hudson). Her var det form, farger og en annerledes/nyskapende idé som fanget min interesse. Mitt andre moodboard er tydelig preget av reggaemusikk og artisten Rihanna. Dette har jeg gjort fordi jeg vil ta hensyn til hennes stil og uttrykk, og hva som kjennetegner musikkstilen reggae. Resultatet ble svært fargerikt, og ga klare retningslinjer å jobbe ut ifra.

 

– Annette B. D. 
2 thoughts on “Obligatorisk oppg.3 Illustrasjon

Legg igjen en kommentar

