Oblig.3 Skisser

Research av plakater er benyttet, og fra Google er disse mine favoritter. Jeg har blitt inspirert av komposisjon, gjentakelse, farger og form fra disse plakatene. Særlig Bob Marley plakaten er svært relevant for mitt låt-valg i denne oppgaven.

Skissene i denne oppgaven skal utføres analogt, og være både idé-, arbeids- og presentasjonsskisser. Jeg har for det meste brukt HB og 2B blyant, viskelær og tegneark. I tillegg har jeg også benyttet meg av fargetusjer og fargeblyanter for en bedre presentasjon av skissene mine. Skissene illustrerer prosesser fra mange ulike idéer, til en mer spesifikk idé.

Jeg satte min selvvalgte låt på repeat, så jeg hørte den om og om igjen mens jeg skisserte. Fokuset ble mer og mer på den «døde mannen», og hvordan jeg skulle illustrere det som utspiller seg i låten best? Tilslutt endte jeg opp med å tegne omrisset av en død person, slik som det ofte blir gjort ved drapscener. Ved slike drapscener benytter ofte politiet teip for å spærre av området, så jeg prøvde ut dette visuelt og synes det fungerte veldig bra; dette spesielt med tanke på at jeg fikk frem den gule fargen, en av fargene som reggaen er kjent for. Jeg ønsket også å ha rødt i bildet, og den røde fargen forsøkte jeg å få inn i designet som blod-søl, bloddråper. Den siste kjente fargen som blir mye benyttet i reggae er grønn, som var litt mer vrien. I Illustrator vil jeg benyttet andre valører av fargene rød og grønn, men jeg synes fargene i skissene ikke ble helt som jeg hadde forestilt meg.

 


Etter 20 analoge skisser føler jeg at jeg har et godt utgangspunkt for å videreutvikle uttrykket mitt digitalt. Det blir en utfordring å produsere et endelig utkast til plakaten i Illustrator og Photoshop.

– Annette B. D. 

One thought on “Oblig.3 Skisser

Legg igjen en kommentar

