1.1 Billedanalyse

Nå er jeg tilbake fra en flott tur i Hurghada, Egypt. Gleder meg til å poste noen bilder å vise dere, og komme igang med oppgavene jeg har gått glipp av.

Oppgave 1 fra uke 7 i studieplanen er:

Utfør en billedanalyse til et av de vedlagte bildene (9 bilder å velge mellom). Legg vekt på komposisjon, og mål & budskap med bildet. Du skal tegne og forklare det du finner av komposisjonsprinsipper.

I oppgaveteksten var det vedlagt 3 linker til programmer vi kunne bruke i denne oppgaven, men den eneste linken som funket var freemind. Jeg lastet ned dette, men så fikk jeg problemer med å laste opp et bilde. Hvis noen har tips om hvordan man bruker dette programmet, eller noen av de andre linkene, så kontakt meg!

Siden man kunne løse denne oppgaven for hånd, skrev jeg ut bildet og forklarte med penn, linjal og tusjer de komposisjonsprinsippene jeg fant.

Komposisjon:
Som jeg har skrevet på bildet er bygningen i bakgrunnen i froskeperspektiv, mens gutten er i et rett-på perspektiv. Dette gir en følelse av makt fremstilling av bygningen eller skolen som er i bakgrunnen, hvor gutten blir sett ned på siden han er i et lavere perspektiv. Bildekomposisjonen er stortotal; hvor både gutten og omgivelsene danner en helhet. Vi forstår bedre bildet når noe av omgivelsene er med, vi gjør oss opp en mening om situasjonen og miljøet personen befinner seg i.

Videre kan vi tenke oss to forsvinningspunkter i bildet, siden bygningene og linjene i forgrunnen forsvinner både mot ventre og høyre. Gutten er asymmetrisk, noe som gir bildet variasjon og spenning. Dessuten kan man sitte å se på bildet lengre når det ikke er symmetrisk, dette er mer behagelig for øynene våres. Det er mange kontraster i bildet og fargene er svært viktig. Fargene skaper både dybde, balanse, dynamikk og assosiasjoner. Bygningen har en lys oransje farge, mens gutten er kledd i mørk oransje og brunt. Mange valører av fargene er benytter, særlig grått for å skape en lys-mørk, og varm-kald kontrast til oransje-fargen.

Jeg delte bildet opp i en tredelsinndeling, og fikk dermed bekreftet at gutten er i et fokus punkt (der hvor linjene krysses). Dette skaper en god balanse og komposisjon i bildet.

Mål og budskap med bildet:
Målet med bildet er nok å vise at dette er en skolebygning med en elev alene og forlatt i skolegården. Eplet symboliserer kunnskap, kunnskap er noe man lærer og tar til seg på skolen, skolen er din arbeidsplass og jobben din er å utføre lekser. Håndvesken som ligger på bakken tilhører gutten og papirene rundt er hans arbeid. At alle hans eiendeler ligger strødd rundt symboliserer hovedsaklig mobbing eller sjalusi, men det kan også være at det skal vise en klumsete/klønete holdning. Siden han klør seg i hodet og lurer på hva han har gjort/hva som har skjedd.

Uansett hva bildets hovedbudskap skal være illustrerer det iallefal ensomhet. En gutt som er alene, ingen som hjelper han til å komme seg på beina eller rydde opp tingene. Dette blir forsterket av holdningen han viser, og perspektivene og kontrastene i bildet.

Sammenhengen mellom komposisjon og mål/budskap:
Sammenhengen er blant annet perspektivene som er benyttet i bildet, som gir assosiasjoner til makt og likeverd. Bygningen er fremstilt som noe kraftig, stor og litt skremmende, mens gutten ser stakkarslig ut og er satt i et mer dempet lysforhold. Kontrastene og fargene spiller en stor rolle, og viser klare forskjeller i de ulike elementene som blir benyttet i bildet.

Alt i alt en spennende oppgave, hvor man tolker alt man ser og ikke ser; som historien bak bildet, guttens holdning etc.

– Annette B. D.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s