1.2 Bilde – Tema

Oppgave 2 fra uke 7 i studieplanen:

Du skal i denne oppgaven velge et av følgende temaer:

  • Masseødeleggelse
  • Makt
  • Jul
  • Fødsel
  • Kjærlighet
    Du skal finne et fotografi som kommuniserer temaet du valgte. Begrunn hvorfor.
Jeg valgte temaet jul, siden det nå kun er 2 måneder igjen. Mange har allerede begynt å handle inn julegaver, begynt å planlegge hva de skal ha på, skrive ønskeliste, skrive budsjett etc. Selv er jeg godt i gang med julegavene, og gleder meg til min første jul sammen med samboeren min i vår egen leilighet.
Bildet jeg har valgt er tatt av den amerikanske fotografen Brian Kraft. Han beskriver denne shooten på bloggen sin; «I did newborn photos of their youngest child when he was just 8 days old about 11 month earlier in my studio. It was a pleasure to see how he had grown as he approached being a toddler. My favorite photo was of the little one playing with his model trains beneath the christmas tree».
Ungen på bildet opplever sin første jul; nysjerrigheten og iveret kan man se i ansiktsutrykket hans. Dette fotografiet er liggende rektangulært, og komposisjonen er stortotal, fordi både ungen og omgivelsene rundt danner en helhet. Fotografiet har mange kontraster slik som; varm-kald, mørk-lys, åpen-lukket, rød-grønn, myk-hard etc. Det er behagelig å se på dette bildet, man får gode assosiasjoner, både til julen og barn/barndom. Det er benyttet et rett-på perspektiv, så fotografen har garantert prøvd å være på gulv-nivå eller lavere. Fokuset er på ungen først og fremst, og for å virkelig orientere seeren om dette er formen triangel benyttet. Toget i bildet trekker også mye oppmerksomhet, dette fordi det ligger i et fokus punkt i en tredelsinndeling.
Fargen rød er benyttet som hovedsaklig symboliserer julen, men også kjærlighet, energi, mot og vilje. Bildet får meg til å tenke over hvor fin juletiden er; hvor man får være med familien sin og andre man bryr seg om, glede andre med en gave, hygge seg inne i varmen med kos og kjærlighet. Det ser jeg frem til!
– Annette B. D.
Legg igjen en kommentar

