1.1 Layout – Format

Du skal lage en idéskisse til en invitasjon av den årlige høstutstillingen i Oslo. Denne skal utføres på et A4-ark, og bruk tid på å vær innovativ. Brett, tegn og skisser opp forslaget.

Denne oppgaven likte jeg svært godt; og her kunne jeg la macen få en pause. Jeg har selv vært på denne utstillingen tidligere, og finner den veldig interessant og spennende. Her får du se mange flotte og forskjellige kunstverk, noe for enhver.

Etter mange idéer, og mye skissering ente jeg opp med 2 forslag (får jeg hva jeg klarer å gjennomføre i Indesign). Dette er min favoritt:

 

 

 

 

 

 

 

  

Ovenfor ser du selve innholdet i invitasjonen, forside og bakside. Jeg ville bruke varme og kalde farger, og et løvblad som symboliserer høsten, siden dette er en utstilling som alltid foregår på høsten. Listen over kuntnerne skal være så enkel som mulig, og gjenspeile hvordan det er lagt opp på hjemmesiden, Høstutstillingen.no. Derfor valgte jeg 3 spalter på ca 4,5 cm hver. Måten jeg har brettet arket på er ganske enkelt, men at forsiden har et «hull» gjør designet vanskeligere å utføre i programmer og det ferdige resultatet vil bli dyrere ved trykk. Jeg synes dette forslaget er ganske innovativt, siden jeg vil ha en viss størrelse på invitasjonen, og ikke gjøre den for komplisert.

Mitt andre forslag, som jeg vet er mulig å få til i InDesign:

 

 

Her har jeg valgt å brette arket på en annerledes måte, fire-ganger. Forsiden er lang og smal, info-siden er større med mer plass til tekst, baksiden er i samme format som forsiden. På den andre siden av arket kommer listen over kunstnere; et helt A4 format, rektangulært.

Nå skal jeg se video-leksjonene fra pensum om InDesign, og utføre denne oppgaven digitalt; hvor jeg skal jobbe med størrelse, marginer og kolonner av invitasjonen.

– Annette B. D.

 

 

 

 

One thought on “1.1 Layout – Format

  1. Så flink du er! 🙂 Jeg likte kortene veldig godt og at du klarte å få frem høst-følelsen. 🙂 Jeg ser at du jobber veldig bra og nøye med det! Veldig pent gjort og VELDIG PENT SKREVET! 🙂 Stå på! ❤

Legg igjen en kommentar

