1.1 Størrelse, margin og kolonner

Du skal i denne oppgaven opprette et nytt dokument i Adobe InDesign, og legge inn rett størrelse, marginer, kolonner og eventuelle «fold marks» fra invitasjonsskissen du opprettet i forrige oppgave. Legg inn tekst og bildefelter, og fortell hvordan du opplever likheter og forskjeller mellom de programmene vi har jobbet med hittil.

Jeg begynte å jobbe med denne oppgaven for noen dager siden; hvor prosessen startet med å se Adobe InDesign videoleksjoner. Disse videoene måtte jeg se flere ganger for å forstå hva som ble gjort og sagt, og tok meg notater underveis som jeg kan se tilbake på.

InDesign er tredje programvare i Adobe-serien som jeg hittil har jobbet med. Jeg opplever mange likheter; spesielt når det gjelder oppsett og bruk av lag/layers, tool panels og andre viktige verktøy som omtrent er på samme plass – noe som igjen gjør det enkelere å jobbe med disse programmene. Jeg gleder meg til å lære, prøve og feile enda mer i de 3 Adobe programmene.

Ovenfor ser du mine 2 eksporterte filer av fram-og bakside av invitasjonen. Jeg har jobbet med å få til mine 4 kolonner rett, og prøvd meg frem med tekst og bilde. Bildet av løv-bladet har jeg jobbet med i Illustrator, og så eksportert til InDesign.

Det som var krevende i denne oppgaven var å printe ut selve invitasjonen riktig. Jeg skal ta bilde av den printede versjonen senere, så dere kan se. Kolonnene ble aldri helt riktig når jeg brettet invitasjonen, så noe må jeg ha gjort feil i forhold til mellomrommet (gutter). Jeg skal jobbe mer med det siden, men etter noen dager med denne oppgaven føler jeg at jeg trenger en pause. InDesign er et program jeg aldri har jobbet med før, så jeg er fornøyd med min første utførte oppgave.

Jeg håper virkelig jeg får tid og anledning til å gå tilbake til denne oppgaven når jeg kan mer om InDesign, og gjennomføre den skissen jeg hadde mest sansen for.

– Annette B. D.

 

One thought on “1.1 Størrelse, margin og kolonner

Legg igjen en kommentar

