Oblig.4 Layout – Reseach

Jeg skal designe layout til boken «Kunsten å koke vann» av Jamie Oliver, og vise eksempler på hvordan sidene skal se ut. I boken skal jeg bruke én sans serif font og én serif font, hvor jeg kan velge mellom 8 ulike fonter. Sideformatet skal være 200mm bred x 260mm høy, med 3 mm bleed.

Boken skal bestå av følgende:

– Tittelside
– Kolofonside
– Innholdsfortegnelse
– Forord
– 4 oppskrifter – 4 oppslag
– Paginering (sidetall)

Jeg har fått tilsendt et dokument med utvalgte oppskrifter og bilder som hører til.

Dette blir en spennende oppgave, den virket både interessant og morsom. De siste dagene har jeg funnet frem de kokebøker jeg har tilgjengelig; jeg har lest, prøvd ut og spist noen av oppskriftene. I forhold til oppgaven har jeg fokusert på bøkenes forside, tittelside, kolofonside, forord, innholdsfortegnelse og funnet et eller flere eksempler på oppskrifter og sidetall. Det har vært svært lærerikt, og disse 6 forskjellige sidene har jeg samlet i flere moodboards.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Fra boller til burritos. Total; 20 x 25 cm. Side 1 starter på en egen forside i boken. Mest bilder på ventre siden, men boken har en stor blanding av ulike oppsett. Totalt 159 sider.
Verdens beste dessert. Total; 21 x 24,5 cm. Side 1 starter på tittelsiden i boken. Bruker tekst på høyre side og bilde på ventre, og omvendt, itillegg til andre oppsett. Totalt 256 sider.
Hummingbird Bakery. Total; 14,5 x 14,5 cm. Side 1 starter på egen forside i boken. Omtrent annen hver bilde på ventre-tekst på høyre siden/tekst på venstre-bilde på høyre siden. Totalt 64 sider.
Juice & smoothies. Total; 15,5 x 26 cm. Side 1 starter på tittelsiden i boken. Tekst på venstre-bilde på høyre spreads.
Verdens beste wok. Total; 17,5 x 24,5 cm. Side 1 starter på tittelsiden i boken. Her er det ikke bilde til hver oppskrift, og bruk av mange typer oppsett. Totalt 96 sider.
Mat og drikke. Total 22 x 28,5 cm. Side 1 starter på egen forside i boken. Bilder og tekst bytter plass, og det er ikke benyttet bilder på alle spreads. Totalt 284 sider.

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.4 Layout – Reseach

Legg igjen en kommentar

