1.2 Magasin Layout produksjon

Du skal i denne oppgaven utføre layouten digitalt for magasinet CURB som du skisserte i forrige aktivitet. Bestem deg for farger og font, bruk disse konstant gjennom hele magasinet.

Jeg startet med å gå gjennom elementene fra CURB mappen, fant de bildene og illustrasjonene jeg ville bruke. Prosessen startet med at jeg la til baseline grid på alle sider, og forandret kolonne oppsett på noen av sidene. Jobbet så med forsiden; la til magasinets navn og mitt valgte bakgrunnsbildet. Videre valgte jeg fonten Trajan Pro-bold, størrelse 40pt til overskrift og 18pt til undertitlene. Info nederst på siden er i 14pt, med en strekkode jeg la til fra Google.

På de neste 2 sidene (spread) ville jeg ha to kolonner, oversiktlig og balansert. Valgte to bilder jeg kunne bruke vertikalt, og som hadde en del farger i seg. Tittelen er i 30pt, resten av teksten i 11pt, og til sitatene har jeg valgt fonten Tekston Pro-bold extended med 16pt. Måtte arbeide en del med å få til egne bokser for sitatet, og de fargene jeg ønsket (gjentakelse fra bilde).

På den siste spreaden har jeg benyttet et helt annerledes oppsett, med asymmetrisk layout. Det var vanskelig å få bildene akkurat der jeg ville ha dem, og jeg skjønte etterhvert at det var lurt å dobbelklikke på bildet for å endre størrelse. En annen ting som var krevende var at jeg måtte ta hensyn til at all tekst kom med, derfor valgte jeg 11 pt. Siden fonten kun benytter store bokstaver blir plassen fort mindre.

Til baksiden har jeg lagt til et fargerikt bilde som bakgrunn, kontrast til forsiden. Valgte å plassere logo med symbol midtstilt, slik som på forsiden for å gjenta dette. Videre jobbet jeg med bilde av en ørn i Photoshop; hvor jeg gjorde den svart/hvit, croppet, og justerte på threshold og levels. Deretter valgte jeg File og Place i InDesign, og plasserte ørnen der jeg ville ha den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En krevende, men absolutt interessant oppgave. Jeg har også brukt dagen på å lete etter Adobe InDesign bøker i bokforhandleren. Etter mange spørsmål og mye lesing ble mine favoritter; Adobe InDesign cs5 classroom in a book by Adobe creative team og Adobe Indesign, en praktisk innføring i grafisk design av Tom Helge Berglie.
Noe å ønske seg til jul?

– Annette B. D. 

4 thoughts on “1.2 Magasin Layout produksjon

  1. Tilbaketråkk: 9.1 Layoutstiler – CURB – Skisser | Annette B.D.

  2. Wow, utrolig fint og MANGE fine farger! Jeg har lest hele magasinet, har du skrevet det? For jeg likte innlegget veldig godt! 😀 (Send svar på face) 😉 ❤

Legg igjen en kommentar

