3 fotografier fra fotoarkivet

Det skal legges tre bilder i mappeinnleveringen for 1.semester, bildene skal ha JPEG format.

Nå er fotoarkivet mitt for dette semesteret ferdig. Jeg har lastet opp 100 bilder totalt, 10 bilder i hver kategori. Gå til fotoarkiv siden, velg deretter kategori og start slideshow.

Totalt har jeg gjennomført 24 fotoshoots, og i hver shoot har jeg tatt over 100 bilder. Dette betyr at det ble gjennomsnittlig 2 shoot i uken. Fotoarkivet har vært en svært omfattende oppgave som jeg har brukt mye tid på, men til gjengjeld den oppgaven hvor jeg er mest fornøyd med resultatet. Å fotografere er noe jeg har lært og erfart mye om i London, og jeg likte godt at jeg kunne bruke denne kunnskapen videre.

Jeg har brukt (M) manuell innstilling på alle bildene som er tatt i løpet av dette semesteret, brukt RAW format, lav ISO for å unngå kornete bilder og benyttet autofokus i de fleste bilder.

Kategori: Transport. Canon EOS 7D, Sigma 12-24@19mm, ISO 200, f/5.6, 4.00sek. Annet utstyr: stativ og selvutløser.

Dette bildet er fra en av de første fotoshootene jeg gjennomførte, og dette bilde var også 1 av 3 valgte fra denne perioden. Fotografiet ble tatt 12.august kl.23.35, under en belyst gangvei på Haugenstua, i Oslo. Jeg er fasinert av hvordan bildene blir når man bruker lang lukkertid, derfor var dette noe av det første jeg ville eksperimentere med. Fotografiet viser en Lotus Elise 111s, en svært sprek engelsk sportsbil. Dette bildet får frem bilens matte tekstur, og det lilla lyset står i kontrast til den mørke bilen. Ved å bruke lang lukkertid fanger jeg lyset som reflekteres mot bilen, og som gir en fin nyanse og helhet i bildet. Bilen er i fokus, tett på, og det lilla lyset blir gjentatt noe som balanserer bildet. Bildet er ikke beskjært. Målet med dette bildet var å oppnå en spesiell stemning, og her har den lange lukkertiden vært mitt viktigste verktøy.

Kategori: Mennesker. Canon EOS 7D, Canon EF50mm, ISO 200, f/3,2, 1/800

Bilde nummer 2 som jeg har valgt fra fotoarkivet er et portrett av lillesøsteren min, Hanne, og ble tatt lørdag 10.september. Denne shooten varte en hel dag, og her var jeg opptatt av å få henne i fokus, og har derfor valgt en lav dybdeskarphet, slik at folkemengden i bakgrunnen ikke tar oppmerksomheten vekk. Dette var en travel markedsdag i Bogstadveien i Oslo, og vi prøvde mange fine klesplagg og tilbehør, samt prøvesmakte på noen matbiter. Bildet er tatt med naturlig dagslys, og solen var sterk, så det var en utfordring å unngå å lage markante skygger, eller at hun skulle myse på grunn av det sterke lyset. Luen og skjerfet hun har på seg gjør bildet mer interessant, ettersom dette har en fin tekstur og fungerer fint til å ramme inn ansiktet, samtidig som det skiller seg godt ut fra bakgrunnen. Bildet er ikke beskjært. Målet med dette bildet er å uttrykke glede og selvsikkerhet, med fokus rettet på modellen, og her har det viktigste grepet vært å bruke blenderen effektivt for å slippe inn mer lys.

Kategori: Bylandskap. Canon EOS 7D, Canon 50mm, ISO 200, f/10, 1/640

Det siste bildet som jeg har valgt ble tatt 19.oktober, under en reise til Hurghada, Egypt. Denne dagen tok jeg en mengde landskapsbilder, som skulle være i kontrast til det vi vanligvis ser i Norge. Her var jeg opptatt av å få mest mulig i fokus, og har derfor valgt en mindre åpning på blenderen, som gav stor dybdeskarphet. Utfordringen her var å finne noe å fokusere på, så når damen med en baby i armene kom i rask gange var jeg klar til å fange dette øyeblikket. Det som gjør bildet enda mer interessant er blandingen av lys/skygge, farger, former, valører og perspektiv. Har benyttet høyt kamerastandpunkt, for å redusere fokuset på forgrunnen. Bildet er ike beskjært. Målet her er å vise kontrast til vår hverdag her i Norge, samt å fange flest mulig detaljer i dette bylandskapet. Her har det vært viktig å bruke en blenderinnstilling som slipper inn mindre lys.

Om de tre bildene jeg valgte ut, så har jeg lagt vekt på variasjon og kontrast. Dessuten valgte jeg disse tre som en smakebit på fotoarkivet, for å vise hvor bredt utvalget er, og hva man kan forvente. Totalt er det 6 bilder som er beskjært; stemning bilde nr.10, mote/trend bilde nr.10, transport bilde nr.10, symbol bilde nr.2, kontrast bilde nr.10 og dyr bilde nr.10. Det vil si at mesteparten av de beskjærte bildene kommer på slutten av slideshowet.

Annette B. D.

Legg igjen en kommentar

