GRAP – Research del. 2

Moodboards

Nr. 1 viser ulike logoer, gode og dårlige. Her finnes logoer av matbutikker, skoler, kjente merker, statlige organisasjoner og ulike butikk-kjeder. Dette har jeg med for å tenke over hvor bred og variert logo sjangeren er; hvordan navn, symboler, farger, typografi og ulike kjennetegn blir benyttet.

En logotype, av logo som betyr ord og typos som betyr å skrive, skal derfor etter sakens natur formidle et ord eller et navn. (Rybakken, 2004: 173)

Nr. 2 viser klesmerke logoer, som er litt mer relevant for det jeg skal jobbe med i denne oppgaven. Her kan jeg få idéer til hvordan jeg selv kan utforme en logo som passer inn i klesproduksjon/klesdesign bransjen. To ting som gjentar seg er fargekombinasjonen hvit og rød i samme logo, og at fargen svart blir mest benyttet til typografien i logoen.

Nr. 3 viser bilder av visuelt materiale som er utarbeidet for en bedrift/organisasjon. Til denne oppgaven skal jeg lage forskjellig merkantile trykksaker, som visittkort, brevpapir og konvolutt. Dette moodboardet er til stor inspirasjon; hvordan det kan se ut, hvordan man kan ta bilde av sluttproduktene, hvordan farger, typografi og symboler er brukt for å vise bedriftens identitet.

Logoen, eller navnetrekket, er ofte det første man tenker på når det er snakk om visuell identitet. Logoen formidler navnet på produktet eller bedriften. (Rybakken, 2004: 173)

Nr. 4 viser forskjellig inspirasjon fra klesdesign, merker og annet. Mange av bildene er av merker som har benyttet samme leverandør/fabrikk som min klient er agent for. I dette moodboardet har jeg tenkt på typografi og utseende, og hatt en idé om å bruke japanske tegn og vanlig typografi sammen.

– Annette B. D.

One thought on “GRAP – Research del. 2

Legg igjen en kommentar

