GRAP – Research del. 3

Logo

Ordet logo kan bety mye, og vi bruker mange ord for å beskrive det vi kaller en logo; merke, varemerke, signatur, symbol, monogram, identitet, brand. Logo er symbolet for en bedrift, et objekt, en publikasjon, en person, en service eller en idé. Det er også noe vi kan kjenne oss igjen i, som skal reflektere bedriftens verdier og holding. (Adams, S. & Morioka, N. (2004). Logo design workbook, Rockport Publishers, US)

Logoen jeg skal utarbeide må være enkel og ren, samt at den ikke er for komplisert. Den skal uttrykke hva klienten tilbyr av tjenester og produkter, samt få frem navnet.

Visuelt materiale/formatstørrelser

«Mye av PBS virksomhet vil foregå gjennom direkte kontakt og oppsøkende salg. Derimot er flere trekk ved virksomheten nødt til å støttes opp med kommunikasjon på web, og i trykk (visittkort), samt eventuelt pressekontakt/PR. Relasjonsbygging er et svært viktig aspekt ved virksomheten» (Forretningsplan PBS s.10).

Visittkort og annet visuelt materiale trengs fordi klienten tilbyr mange tjenester, og skal bygge kundeforhold på alle områder. Derfor trenger klienten å markedsføre seg selv, og det vil skje gjennom slikt materiale. Det er viktig at dette er godt gjennomarbeidet, illustrerer hva klienten gjør, og at informasjonen er lett tilgjengelig.

Formatet på brevpapir er A4; 210mm x 297mm, viktig å legge til 3mm bleed
Format på konvolutter varierer veldig, men klienten ønsker enten C5 229mm x 162mm, eller E65 220mm x 110mm. Det kommer an på om det er noe forskjell i pris.
Format på visittkort er enten 85mm x 55mm eller 90mm x 50mm, vi kommer til å vurdere formatene etter pris.

Grafisk designere jeg har funnet inspirasjon fra

Hiromu Hara (Japan) 1903-1986
Helmut Schmid (Germany) 1942-
Mario Eskenazi (Spain) 1945-
Kei Matsushita (Japan) 1961-
(Bos, E. & Bos, B. (2007). Graphic design since 1950, Thames & Hudson)

Konkurrenter

Direkte konkurrenter: Ingen i Norge som klienten er klar over. «På det norske markedet er det ingen aktører innen MiJ selvage denim produkter, men derimot en håndfull aktører som benytter seg av japansk selvage denim; disse er alle designer-/merkevarer som importeres inn i Norge gjennom agenter og utenlandske forhandlere». (forretningsplan PBS s.1)

Indirekte konkurrenter:  LVC (Levis vintage clothing), Edwin, Hugo Boss, Evisu, Calvin Klein. «Indirekte konkurrenter til tjenester kan være 1) designerhus, men de besitter ikke nettverket og kompetansen PBS gjør; 2) reklamebyråer, men disse har som regel ferdigutviklede og generiske produkter, og lite fleksibilitet». (forretningsplan PBS s. 7)

Trykkeri

Et trykkeri som printer lavere kvantiteter, med god kvalitet. Klienten trenger 150 visittkort, på engelsk, og 150 brevpapir og konvolutter.

Jeg har kontaktet disse trykkeriene idag: Printhouse, Interface Media AS, KonsisGrafisk Bureau, Printing, Colormaster (registerte meg som student og kan få opptil 25%), Proff digitaltrykk, Bryn trykkservice AS, Createurene trykk, Kraft digitalprint, Discountprint. Venter på e-post fra dem, og utifra hva de kan tilby velger jeg den som er mest økonomisk for klienten.

Private Brand 

Merkevarer er sterke våpen i kampen om forbrukerens sinn. Merkevarens makt kan i noen tilfeller være så overveldende at forbrukere kan la være å velge den. (Mollerup, P. (1999). Marks of excellence, Phaidon Press Limited, London)

På grunnlag av dette har noen butikker fått øynene opp for etterspørselen etter umerkede varer, og har derfor skapt generiske merker – altså butikkens eget merke. Det generiske merket er en form for private brand, og på selve produktets innpakning står som regel kun den mest nødvendige tekst i form av beskrivelse av innhold (Mollerup, P. (1999). Marks of excellence, Phaidon Press Limited, London). Et eksempel kan være produkter fra Englands Tesco-kjede, som tilbyr matvarer og annet i enkel innpakning som beskriver innhold, og kun med en liten Tesco logo.

En annen form for private brands er en motsetning til det generiske merket beskrevet ovenfor. I stedet for en enkel innpakning med minimal beskrivelse, så har de innpakning som er forseggjort på samme måte som den typiske merkevaren (Mollerup, P. (1999). Marks of excellence, Phaidon Press Limited, London). Et eksempel kan være produkter og klær fra Mark & Spencers i England, hvor omtrent alle varene er merket Mark & Spencers med tydelig forseggjort innpakning og merking.

«Ideen bak virksomheten er å tilby små/mellomstore butikker/kjeder innen premiumsektoren i Norges klesbransje en «private brand»-løsning innen klesdesign og -produksjon. (forretningplan PBS s.3) «Private brands er ikke nytt, men konseptet til virksomheten er annerledes» (forretningsplan PBS s.12)

Advertisements

One thought on “GRAP – Research del. 3

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s