GRAP – Digitalisering og utarbeidelse av logo

Nå har jeg jobbet mye med digitalisering av de analoge skissene mine, og fått mye ris og ros. Ros har jeg fått av klienten, som er svært fornøyd med arbeidet jeg har utført hittil, og som har funnet sin favoritt blant logoene mine. Ris har jeg fått av lærere, som ikke er helt enig i hvordan logoene fungerer, og mener den buede teksten får logoen til å se ut som en karateklubb. Karatens opphav er tett relatert til Japan, som du kan se under:

Karate er flere japanske kampsystemer med opprinnelse på Okinawa. Karate betyr tom eller kinesisk hånd, alt ettersom hvilket skrifttegn du skriver «kara» med. (Wikipedia)

Japan er derimot mye mer enn bare karate. Jeg har lært utrolig mye om japansk denim, det japanske tekstilmarkedet, jeans-historie, konkurrenter, og sett etter detaljer som jeg kan fokusere på i mitt design/min logo. Først startet jeg med å lage noen digitale skisser i Illustrator av jeans, og har jobbet mye med å stilisere dem og gjøre de så enkle som mulig. Skissene lagde jeg med blå strek for å vise at jeansene som klienten kommer til å produsere skal være i mørk indigo farge.

Mine neste skisser henter inspirasjon fra opprinnelseslandet Japan, hvor produksjonen for klientens kunder kommer til å bli utført. Her spiller kvaliet, kompetanse (laget av mennesker, ikke maskiner), og tekstilekspertise viktige roller – derfor vil klienten benytte Japan, fremfor land som masseproduserer; Japan er derfor et svært viktig aspekt av det klienten leverer. Jeg har tatt utgangspunkt i det japanske flagget, og brukt den røde solen man finner i flagget. Har prøvd ut en del idéer og hvordan jeg kan bruke rødt i logoen, siden det uttrykker at Japan har noe med klienten å gjøre. Jeg har også sett på detaljer ved jeans og brukt klassiske bukseknapper (kalt donut-hole buttons) som inspirasjon. Kanskje er disse tingene vanskelige å forstå hvis du ikke kjenner klienten og hans tjenester/produkter, men jeg synes idéen er svært god og viser mange sider som henger sammen med det klienten gjør.

Den siste logoen har jeg jobbet videre med, spesielt med tanke på typografi og størrelse på element som er benyttet. Dette har jeg gjort for å få en bedre oversikt, og for å analysere hva som fungerer bedre for min klient.

Annette B.D.

 

One thought on “GRAP – Digitalisering og utarbeidelse av logo

Legg igjen en kommentar

