GRAP – Utarbeidelse og ferdig logo

Etter en diskusjon om logo forslagene mine på forum, kom jeg frem til at jeg ville beholde buet tekst og rød sirkel i logoen. Jeg ble oppfordret til å skissere videre på jeans logo forslagene, men dette er noe jeg allerede har gjort masse research på og skissert en god del med. Dessuten likte klienten best logoen i sirkel form, og vi mener begge den sier mer om hva klienten driver med, enn en logo av en stilisert jeans. I logoen har jeg tatt utgangspunkt i en toppknapp (top button), en viktig detalj ved alle jeans. Jeg synes logoen representerer mange viktige aspektre ved min klients konsept.

For å konkludere reseachdelen fikk jeg noen tips:
Klientens posisjon i markedet – leverer noe som ingen andre gjør, leverer utvikling av produkter, klær og tekstiler i Japan, siden de er verdensledende i høykvalitetsproduksjon. Det klienten kan tilby er noe helt annet enn hva man kan få av konkurrentene.

Klientens verdier: Klar kommunikasjon, høy kvalitet, kundens eget merke i fokus, seriøst, stilfullt og enkelthet. Dette er ikke noe som er masseprodusert i land med lav levestandard, slik som Kina, Italia, Tyrkia eller Tunisia, og skiller seg derfor ut.

Klientens forhold til kundene: Tett relasjonsbygging med enkel kommunikasjon, videreformidler alt til Japan – enkelt, greit og raskt. Klienten er leddet som tar kundens konsept, og formidler dette til japanske produsenter.

Konklusjon: Det kunden velger er det viktigste. Klienten leverer det kunden vil ha. Min design prosess har tatt hensyn til min klients behov og konsept. Jeg har derfor benyttet en del elementer som er viktige for å få frem klientens konsept; gjennom god research, moodboards og skisser.

Etter enda et møte med kunden for å få den informasjonen jeg trengte til research-konklusjonen, følte jeg meg ganske klar til å bygge videre på idéen min. Det første jeg gjorde var å skisse noen enkle, nye forslag som bygget videre på sirkel-idéen. Deretter digitaliserte jeg disse, og prøvde ulike løsninger i Illustrator med form, farge, størrelse, font og antall .

Nr.7 ble jeg mest fornøyd med, men likte bedre min forrige løsning med fonten – hvor Private Brand står øverst og Solutions står i den nedre delen av sirkelen. Videre jobbet jeg med logoen i et eget dokument, og arbeidet mye og lenge for å få størrelsene og font akkurat slik jeg ville. Dette ble resultatet:

Nå føler jeg logoen er godt balansert, og klar i sitt budskap. Jeg har benyttet klassiske bokstaver, med fonten Georgia, elementer fra det japanske flagget, inspirasjon fra klassiske jeans toppknapper. Dessuten har jeg brukt en liten sirkel mellom hvert ord, både for å gjenta sirkel formen, og fordi mye av min inspirasjon (andre merker/klesmerker) benyttet dette. Logoen er helhetlig, og med hvit og rød farge som jeg fant mye av i et av mine moodboard.

Annette B.D.

One thought on “GRAP – Utarbeidelse og ferdig logo

Legg igjen en kommentar

