GRAP – Visittkort

Jeg har vurdert ulike teknikker på løsning av visittkort for at kortet skal skille seg ut i mengden. Det første jeg har vurdert og tatt i betrakning er baksiden av kortet, siden dette ofte blir ignorert og ikke brukt. På baksiden av kortet ønsker jeg å ha et close-up bilde av en jeans, så man kan se kvaliteten og de fine detaljene i buksene man kan få ved å benytte min klient. En annen grunn til at jeg velger å bruke både forside og bakside er fordi jeg ønsker at kortene skal bli husket og brukt.

Card holders are made to fit standard size cards, and I have often heard comments like, “If a business card doesn’t fit in my wallet, I don’t care how beautiful it is, it’s going in the trash.” The standard sizes are 3.5 x 2 inches in the US and Canada, 85 x 55 mm in the European Union and 90 x 55 mm in Australia, New Zealand and Scandinavia.

(Valuyskaya, L. (2010). Designing and producing creative business cards: techniques and details, Smashing book magazine)

Etter å ha lest denne artikkelen fra Smashing book magazine er jeg 100% sikker på å bruke formatet 90 x 55 mm for visittkortene. Teknikker jeg har lest mye om, og vurdert er die-cutting (se bilde med kamera) og (delvis) håndlagde visittkort – slik som dette eksemplet med sauen.

 

 

 

 

 

Til de håndlagde visittkortene tenkte jeg å printe kontakt info og logo på den ene siden, mens jeg limer en stoffbit av denim på den andre siden. Dette tenkte jeg siden det ville fungere mye bedre enn et fotografi av denim tekstur. Ved en ekte stoffbit vil kunden selv kunne kjenne, føle og lukte kvaliteten. Jeg har kontaktet min klient og spurt om dette lar seg gjøre; selv om det bare vil bli produsert 150 visittkort, vil en stoffbit til hver av disse koste ganske mye siden det er snakk om å vise kvaliteten på denimstoffet. Dessuten er dette noe som må bestilles fra Japan, og leveringstiden varierer fra noen dager til uker. Dette tar jeg ikke sjansen på til denne eksamen (pga kort frist), men idéen hadde nok fungert svært godt og blitt godt tatt i mot av klientens kunder.

Jeg har jobbet en del av og på i noen dager med visittkortene, og har endelig funnet det designet jeg liker best. Når jeg importerte logoen i vektorgrafikk fra Illustrator til InDesign dokumentet ble kvaliteten svært dårlig på skjermen. Et nyttig tips er; trykk på View i den øverste linjen, deretter Display Performance, så High Quality Display – dette vil gjøre så logoens kvalitet blir mye bedre på skjermen, men maskinen vil jobbe saktere. (Graphic Design Employment)

Her er de beste forslagene til visittkort jeg har utarbeidet i InDesign, hvor nr.5 er min favoritt siden den røde solen er plassert midt i dokumentet, slik den er i det japanske flagget i virkeligheten. Teksten rundt er godt balansert og midtstilt, og fonten Bangla MN er benyttet til all tekst i visittkortene. Navnet til eieren av Private Brand Solutions er i skriftstr 17, mens resten av teksten er i 9pt.

Videre planlegger jeg å gjennomføre en fotoshoot av denim stoff og jeans detaljer imorgen. Fotografiene kommer jeg til å poste her på bloggen, forhåpentligvis imorgen. Det jeg håper å få ut av shooten er å kunne ende opp med et fotografi jeg kan benytte til baksiden av visittkortet, og som appelerer og vekker interessen til klientens kunder.

– Annette B. D. 

One thought on “GRAP – Visittkort

Legg igjen en kommentar

