GRAP – Ferdig visittkort

Nå er visittkortet til klienten ferdig designet, og PDF-filen er sendt til trykkeri. Imorgen skal jeg hente prøvetrykket av visittkortet; det blir ekstremt spennende! Jeg har hatt god kontakt med grafisk designer, Helene Klingberg Naustdal, fra Createurene Trykk AS gjennom denne perioden. Hun har svart på mange av mine tekniske spørsmål, og vært til stor hjelp siden dette er første gang jeg benytter et trykkeri.

Visittkortene skal være i:
Format: 90 x 55 cm
Sider: 2
Papir: Silk
Farger: 4
Opplag: 150 stk

Minsteprisen til trykkeriet jeg har valgt var på 400,- eks. mva, og min bestilling vil være klar samme dag. Jeg har vurderte die-cutting og QR-code, men det koster en del ekstra. QR-code er noe svært nytt på markedet, og ikke alle trykkerier tilbyr dette. Et trykkeri jeg kom i god kontakt med var Oslo Kopisten, hvor daglig leder introduserte meg for QR-code. Dette hadde en pris på 1000,- eks. mva. Det var svært interessant å lære om dette, og hvor raskt det vokser, men til dette prosjektet kommer jeg dessverre ikke til å benytte det. En annen ting som har vært interessant gjennom prosjektet er kommunikasjonen med forskjellige trykkerier, og de ulike tilbudene jeg har fått. Her er noen av dem:

Oslo Kopisten: 150 stk av: visittkort (455,-), brevark (770,-) og konvolutt (940,-) = 2165,- 
Printing: 150 stk av hver = 2884,-
Bryn Trykkservice AS: 150 stk av: visittkort (500,-), brevark (?) og konvolutt (1200,-)
Konsis: 150 stk av: visittkort og brevark (1560,-), konvolutt (1605,-) = 3165,-
Print House: 150 stk av: visittkort (850,-), brevark (950,-) og konvolutt (2150,-) = 3950,-
Wisa Grafisk: 150 stk av: brevark (720,-) og konvolutt (940,-) (samarbeidspartner med Createurene Trykk AS)

Siden brevark og konvolutter (kun større opplag) er ganske dyrt, har jeg snakket med klienten om alternative løsninger. Vi løser det slik:

  • Jeg lager en mal for brevark som klienten kan benytte i Word, og en for InDesign. Hvis dette ikke funker gir jeg han brevark dokumentet jeg har laget, så kan han printe dette selv og skrive brev for hånd.
  • Jeg lager en mal for konvolutter slik at klienten kan benytte dette ved senere trykksaker. Siden klienten trenger noe materiell nå i startfasen har jeg funnet ut at et stempel er et flott redskap for å markedsføre seg. I denne forbindelsen har jeg kontaktet de firmaene som tilbyr flerfarget stempel; Vistaprint, StempelXperten AS og Foldal stempel AS. Hos Vistaprint fikk jeg ikke noe ordentlig svar på spørsmålene mine, og jeg har oppfattet det slik at de kun har standard maler og design på produktene sine. Hos StempelXperten fikk jeg tilbud om: 30mm diameter, 2 farger 895,- eks. mva (fraktfritt), og 31-40mm diameter, 2 farger 1095,- eks. mva. Hos Foldal Stempel AS fikk jeg tilbud om: 30mm diameter, 2 farger 485,- eks. mva, og 40mm diameter, 2 farger 585,- eks. mva.

Hos Foldal Stempel AS har jeg fått raske og utdypende svar og veiledning. Imorgen sender jeg logoen til dem, i høy oppløsning, så er det bare å vente på det endelige resultatet neste uke 🙂

– Annette B. D. 

2 thoughts on “GRAP – Ferdig visittkort

  1. Det er veldig, men kan jeg komme med et forslag? Som i at visittkortet har en jeansfarge bakgrunn? 🙂 Lykke til videre med prosjektet! 😀

Legg igjen en kommentar

