Årets første læringsaktivitet: 1.1: 4 Index side

Først vil jeg ønske alle et riktig godt nyttår, og jeg gleder meg veldig til dette semesteret, samt alt vi skal lære! Det kommer til å bli mye nytt å sette seg inn i, og noe jeg har litt kunnskap om fra før.

I dette semesteret skal vi først lære om HTML og CSS, og utføre en obligatorisk oppgave som går ut på å lage en enkel hjemmeside, samt bli kjent med programmet Adobe Dreamweaver. Deretter blir det noen uker med fotografi, hvor vi skal lære mer om lyssetting og fotoessay, samt utføre en obligatorisk oppgave om fotoserie. Videre skal vi lære om flash og animasjon, og bruke programmet Adobe Flash og Action Script 3.0, samt en omfattende obligatorisk oppgave om flash. Mot slutten blir det enda mer å lære om nettsider og wordpress, og vi skal lage en ny digital mappe over dette semesteret arbeider og deretter avslutter vi med en ny prosjekteksamen.

Over til dagens læringsaktivitet:
Med notepad skal du lage en nettside som kalles index.html. Denne siden skal ha følgende elementer:
– Header tekstelement
– Paragraf tekst element
– Bilde element
– Link element til egen reflektert dagbok
Du velger selv innholdet til de forskjellige elementene. Test ut resultatet i nettleseren. Legg ved printscreens, og reflekter over de tekniske utfordringene.

Mitt første forsøk ble slik, hvor bokstavene æ, ø, å ikke ble særlig leselig. Dette sto det ingenting om i leksjonene, så jeg måtte finne ut av det ved å søke i Google, og fant denne siden. Printscreen var også noe nytt jeg måtte lære meg i denne oppgaven, siden jeg aldri har gjort det på mac før. Dermed var det mye nytt å sette seg inn i, og det gjaldt å gjøre kodingen nøyaktig.

Her er printscreen av textedit filen. Jeg valgte å ha med litt mer informasjon enn det oppgaven spør etter siden jeg ville forsikre meg om å gjøre alt riktig fra starten. Bilde har jeg valgt fra internett.

Her er printscreen fra nettleseren min. Tittel står øverst i det grå feltet, deretter kommer selve innholdet hvor jeg har testet ut forskjellige størrelser på overskriftene, avsnitt, lagt til bilde og link til dagboken.
Det som har vært en stor utfordring i denne oppgaven var å være nøyaktig på kodingen, samt å løse problemet med de skandinaviske bokstavene. Jeg brukte gårsdagen til å lese om HTML og CSS, så idag var det bare å følge notatene til punkt og prikke. Det var svært artig å se hva som kom opp på skjermen etter all kodingen, så det er en spennende prosess helt til man får opp resultatet. Det gjelder å være nøyaktig, da går det som regel bra 🙂

– Annette B. D.

One thought on “Årets første læringsaktivitet: 1.1: 4 Index side

Legg igjen en kommentar

