1.2: 4 Head – Body

Med index.html filen som ble utarbeidet i forrige oppgave, skal du nå dele innholdet opp i head og body element. Du skal i tillegg legge inn tittel på nettsiden som kommer opp i det den blir åpnet i en nettleser, samtidig som du skal linke til en CSS fil.

Siden jeg utførte forrige oppgave svært nøye (og etter leksjonene) tok jeg med både head, body og tittel. Derfor bestemte jeg meg for å starte på nytt i denne oppgaven, for det første for å teste ut hva jeg husket og for det andre for å få et annet innhold i dokumentet.

 

Printscreen av textedit filen index.html til venstre og index_CSS.css filen til høyre. Den første utfordringen var å få til Doctype riktig (øverste linjen), som forteller hvilken versjon av HTML dokumentet mitt støtter. Deretter ble neste utfordring å linke til CSS filen jeg opprettet i textedit, og få filen til å style «nettsiden». Prøvde å linke til et bilde på bloggen min istedenfor et random bilde fra nettet, som jeg gjorde i forrige oppgave. Jeg ville prøve å legge til Noroff logoen, men når jeg åpnet dokumentet i nettleseren kom ingenting opp. Dermed ente det hele med at jeg måtte gjøre alt om igjen, siden det hjalp ikke å fjerne linken, «nettsiden» forble tom.

Idag har jeg strevd en god del, og selv om jeg har gått igjennom dokumentet flere ganger har jeg ikke funnet noen synlige feil. En annen ting jeg fortsatt sliter litt med er å få CSS filen til å style de elementene jeg vil. Det eneste som har forandret seg er <h1>, hovedoverskriften. Jeg har prøvd både <h2> og <p>, men ser ingen forskjell. Om noen vet hvordan, så tips meg gjerne 🙂

Printscreen fra nettleseren. Slik er resultatet ved bruk av både HTML og CSS. Jeg må trene mer på CSS, og få stylingen til å stemme, samt prøve ut farge på bakgrunn. Håper dette går bedre imorgen, for det var visst ikke så lett som jeg trodde.

– Annette B. D.

 

2 thoughts on “1.2: 4 Head – Body

  1. Du er så utrolig søt og hardtjobbende! Jeg beundrer hvordan du klarer å jobbe så konsentrert og hardt, i tillegg til at jeg legger merke til at du skriver veldig bra og at jeg ikke hadde klart å skrive like faglig og profesjonelt som deg. 😛 Stå på! 🙂 ❤

  2. Tusen takk Camilla, det betyr så mye at du støtter meg! Du må ikke undervurdere deg selv, jeg vet du også er flink og hadde klart dette like bra som meg 🙂 Gleder meg til å se deg! ❤

Legg igjen en kommentar

