1.3 CSS, font og farger

I denne aktiviteten skal du legge font og farger på tekstelementene som du har utarbeidet i index.html filen. Reflekter over hvordan du opplever bruken av notepad til utarbeidelse av nettsiden. Hvordan opplever du det visuelle uttrykket mot koden som du legger inn i notepad filen? Hvordan kan du som designer jobbe med den tekniske utarbeidelsen HTML og CSS har i forhold til design?

Til denne aktiviteten lagde jeg også et helt nytt dokument, med et litt annerledes innhold. Føler virkelig det har hjulpet å starte på nytt hver gang, for nå merker jeg at body og head elementene sitter bedre, samt at kodingen er litt enklere. Jeg velger å uttale meg litt forsiktig siden jeg fortsatt er i startfasen når det gjelder HTML og CSS, men jeg er fornøyd selv med det jeg har fått til så langt.

Printscreens av HTML filen, og CSS filen som det er blitt linket til i dokumentet. Prøvde å få frem kontrastene gul og lilla i dette eksempelet, samt målet med oppgaven og et bilde som symboliserer hva januar kan innebære. Synes resultatet ble fint, men kunne jobbet enda mer med fargene i dokumentet og passende font. Slik ble mitt tredje forsøk i scripting og koding for webbaserte medier:

Jeg har benyttet tekstprogrammet Textedit, og synes det fungerer greit så langt til utarbeidelse av nettsiden. Neste uke skal jeg jobbe med programmet Adobe Dreamweaver, og tror det vil fungere ende bedre til koding, samt for å få en bedre oversikt. Det som er svært spennende er å se det endelige resultatet, og se hvordan CSS styler nettsiden slik du vil ha det. Som designer bør man nok jobbe flittig med CSS for å gi nettsiden farger og fonter som representerer det nettsiden ønsker å fremstå som, og gjerne utføre det slik at publikum lett skjønner hva nettsiden dreier seg om.

– Annette B. D. 

One thought on “1.3 CSS, font og farger

Legg igjen en kommentar

