2.1 Research Nettsteder

Gårsdagen ble brukt til å lese gjennom leksjoner om nettsted- og sidestruktur, samt lese i bøker om HTML og webkommunikasjon som jeg har lånt fra biblioteket.

Dagens læringsaktivitet:
Finn minimum 10 ulike nettsteder som er ulike i:
– Innhold
– Navigasjon
– Oppbygging
– Begrunn valget av hver link du har funnet.

Selv om dette kanskje er en enkel oppgave for noen, anser jeg oppgaver som disse svært avanserte og tidskrevende. Det er nok fordi kravene jeg setter til meg selv er høyt, og derfor kan denne oppgaven umulig løses på 2 t. (som oppgaveteksten foreslår). Jeg har sett gjennom utallige mange sider, og synes ikke det er lett å velge 10 stk, samt finne 10 vidt forskjellige nettsteder. Opplever at mange sider bruker nokså likt oppbyggingsmønster, og måter å navigere rundt på nettstedet. Men nok om dagens frustrasjon, her kommer mine valgte nettsteder (selve om det er fler enn 10):

AppleInnhold og budskap: Teknologi og design, svært viktige faktorer. Apple sine egne produkter, samt informasjon om dette, support og nettbutikk. Innholdet er fordelt på flere sider.
Navigasjon: Bruker hovedmeny til å guide brukeren til andre sider, eget søkefelt som kan guide brukeren til det ønskelige temaet. Tab navigasjon er benyttet, som gjør at man kommer til andre sider på nettstedet. Logoen er plassert på samme sted på alle sider. Brødsmulesti blir brukt til å vise brukeren hvor vedkommende befinner seg i navigasjonshierarkiet.
Oppbygging/Design: Enkelt og stilig design, samt svært brukervennlig, noe som representerer Apples produkter. Lett å forstå seg på, kortfattet informasjon. Plassering av grafikk og bilder gjør nettstedet interessant, og de skarpe, fine bildene av produktene vekker interesse.
Hvorfor: Min startside, nettstedet jeg ser hver dag uten å tenke over hvordan den egentlig ser ut. Naturlig valg å velge denne siden til analyse først, samt at den fanger interessen din.

Foto  Innhold og budskap: En møteplass for norske fotografer. Mange nyttige linker, forum og mulighet for å være medlem. Har over 70.000 registerte medlemmer. Nettavis-preg, mye informasjon men oversiktlig. Innholdet er fordelt på flere sider, og mange ulike nivåer i hver underside.
Navigasjon: Meny på toppen, mange ulike temaer med undersider og mange nivåer. Søkbar navigasjon er benyttet; som gjør det mulig å navigere seg rundt på nettstedet eller få opp det du søker etter. Tab navigasjon er også benyttet; som er en hyperlinket navigasjon hvor du kommer til andre sider på nettstedet. Logoen er plassert på samme sted på de sidene den er ment for å være. Menyvalget blir uthevet ettersom hvor man er på menyen, og det blir benyttet beskrivende titler.
Oppbygging/Design: Hvit bakgrunn med svart skrift, som virker profesjonelt-slik som en fotograf burde bli fremstilt. De har bannere øverst på siden og på høyre side, som virker forstyrrende, men som er nødvendig i noen tilfeller. God plassering av ulike elementer, og et nokså ryddig design.
Hvorfor: Et nettsted jeg er medlem på, og benytter. Interessant å analysere enda en side jeg er vant til å se jevnlig. Siden har mye innhold, og mye inspirasjon.

ebay Innhold og budskap: Et internasjonalt marked hvor man kan få kjøpt brukte eller nye klær og ting. Mange kategorier, og stort utvalg! Innholdet er fordelt på flere sider, og mange nivåer.
Navigasjon: Designet for at brukeren skal søke etter det som er ønskelig, dette finner man i den øvre linjen. Vil man benytte en kategori meny finnes denne på venstre side, og da kommer resultatet fra søket opp samt en liste over produktene som er tilgjengelig. Logoen er plassert øverst til venstre på alle sider. Tab navigasjon er benyttet som gjør at du kommer til andre sider på nettstedet.
Oppbygging/Design: Hvit bakgrunn blir benyttet med grå, svart og blå tekst, samt oransje rundt selve innholds feltet for å markere det. Innholdet er midtstilt, og man må scrolle nedover på siden for å se resultatet. Små bilder av produktene kommer opp, samt informasjon og pris.
Hvorfor: Et nettsted som er svært populært, har selv aldri benyttet det, men vet hva det går ut på. Et annerledes konsept enn de 2 nettstedene jeg har analysert før denne.

Letssingit Innhold og budskap: Nettsted hvor du kan finne sangtekster, informasjon om artister, mobilringelyder og annet. Innholdet er fordelt på flere sider, og med mange undersider og nivåer.
Navigasjon: Hovedmeny øverst på siden guider brukeren til ulike sider. Brødsmulesti kommer under hovedmenyen, som viser hvor brukeren befinner seg. Menyvalget blir uthevet, og viser brukeren hvor vedkommende er i menystrukturen. Søk og tab navigasjon blir brukt, siden hovedpoenget med siden er at du kan søke etter de sangene du ønsker og enkelt på opp resultatet. Logo og dato er plassert øverst til venstre på alle sider.
Oppbygging/Design: Grå bakgrunn med hvit tekst, ellers hvit bakgrunn med svart tekst, samt at fargene gul og blå blir benyttet til ulike kolonner. Mange knapper og utrolig mye tekst, får en følelse av at innholdet drukner i informasjon siden det er tekst overalt på nettstedet. Dessuten er det pop ups som stadig kommer opp, noe som er svært forstyrrende og irriterende. Greit å vite hvor man befinner seg i menyen, men ellers gir det en følelse av rot og uorden.
Hvorfor: Denne type nettsted har et spesielt preg over seg, noe jeg var klar over da jeg søkte etter det. Har lagt merke til at det er ikke alltid like enkelt å finne en sangtekst, enten må du registerer deg etc, ellers irriterer du deg over alle pop-ups og annet som stadig kommer i veien for teksten.

Prps Innhold og budskap: Vanskelig å forstå budskapet og innholdet er svært uoversiktlig. Skjønner etter mye klikking rundt på sidene at de driver med klær og at det er et klesmerke.
Navigasjon: En enkel hovedside kommer opp, herfra har du tre mulige valg. I den første siden kommer du til mange undersider og mange nivåer, i den midterste muligheten kommer du til en side som er en slags bok hvor det blir benyttet en lineær navigasjon som utvikleren har bestemt og i den siste kommer du til er en side med bilder. Det er veldig vanskelig å finne frem i dette nettstedet, og det gir deg ingen oversikt over hvor du er i menyen. Skjønner at dette garantert er ment for å skille seg ut og være kreativt, men synes det fungerer svært dårlig.
Oppbygging/Design: Bygget opp med 3 hovedelementer på hovedsiden som fører til hvert sitt innhold og design, noe som er veldig forvirrende. Ingen helhet i verken design eller plassering av elementer. Det visuelle uttrykket er svært forskjellig på de tre sidene man kan komme til, og det fører til at man lurer på om det er samme bedrift som eier alle, eller er det tre forskjellige, uavhengige bedrifter?
Hvorfor: Et nettsted som er svært ulik andre sider i design og oppbygging. Brukeren vil bli forvirret men samtidig inspirert av å se noe helt nytt, slik var det iallefall for meg.

K.E.M. Innhold og budskap: Ser av siden at det er noe kreativt, og vet fra før at navnet/forkortelsen står for Kunstnernes Eget Materialutsalg. Her selger de tegne- og kunst utstyr, og har over 5000 andelshavere i Norge.
Navigasjon: En av de enklere sidene jeg har kommet borti til nå, med en enkel meny hvor man lett finner frem til det man ønsker, gjennom tab navigasjon.
Oppbygging/Design: Liten meny til venstre, og en enda mindre meny øverst til høyre. Bare av menyen skjønner man at dette er en liten business. Innholdet er midtstilt og logoen er plassert over innholdet øverst til venstre. Fargerik bakgrunn, beige innholdsbakgrunn med svart tekst. Opplever noen amatør messige preg, og at nettstedet er lite og personlig. Kanskje er det akkurat dette som appellerer til kundene?
Hvorfor: Et lite nettsted sammenlignet med de andre jeg har analysert så langt, og med et svært interessant utvalg av produkter og tilbud for meg som er designer.

Harrods Innhold og budskap: Shoppingsenter med premium og luksus varer, kjent over hele verden for sine eksklusive varer og stive priser.
Navigasjon: Stor meny på toppen av siden, med mange kategorier som igjen har mange underkategorier. Søk navigasjon blir benyttet hvor man kan skrive inn et stikkord eller produkt kode for å komme direkte dit man ønsker. Tag navigasjon er tatt i bruk hvor man kommer til andre sider på nettstedet. Brødsmulesti kommer opp under hovedmenyen og viser brukeren hvor vedkommende befinner seg i navigasjonshierarkiet.
Oppbygging/Design: Det blir benyttet svart bakgrunn med hvit tekst øverst og nederst på nettstedet og hvit bakgrunn med svart tekst hvor innholdet er. Det visuelle uttrykket er svært gjennomført og bra, og de fine bildene av produkter skaper et eksklusivt touch.
Hvorfor: Dette er et shoppingsenter de fleste har hørt om og kansje vært innom. Jeg har selv vært på Harrods flere ganger, og nettstedet minner meg om senteret. Du føler du har en oversikt, men skjønner tilslutt at det er for mye informasjon og for mange frsitelser for deg her, så du strever etter å finne exit.

Oslo city Innhold og budskap: Kjøpesenter i Oslo sentrum som består av 90 butikker. Innholdet er fordelt på flere sider, og tar brukeren til flere nivåer.
Navigasjon: Meny øverst på siden som guider brukeren til andre sider på nettstedet. Søk navigasjon blir benyttet om det er noe spesifikt brukeren ønsker å søke etter. Ellers blir tab navigasjon brukt, for å guide brukeren til andre sider på nettstedet. Det kan forekomme flere undermenyer på noen av valgene fra hovedmenyen, og da står valget ditt øverst og menyen til venstre under.
Oppbygging/Design: Midtstilt logo og innholdsside, med en interaktiv løsning som viser mennesker som beveger seg rundt på senteret. Du kan velge å bruke lyd, og om du følger med på karakterene som er i bevegelse blir du dratt inn i det de gjør, og dette kan gi en følelse av hvordan senteret er i virkeligheten. Lys bakgrunn blir benyttet med svart tekst, samt noe rødt som gir en helhet til logoen.
Hvorfor: Et av de første nettstedene jeg har vært innom som har benyttet animasjon og lyd. Dessuten ville jeg velge en kontrast til det eksklusive senteret Harrods, hvor man fort får et inntrykk at Oslocity er litt mer folkevennlig, hvor alle er velkommen.

Maybelline Innhold og budskap: Make-up og kosmetikk for kvinner, en familie eid bedrift som har gått til å bli ledende i verden innen kosmetikk bransjen.
Navigasjon: Hovedmeny øverst, hvor brukeren blir guidet til undersider. Egen søk navigasjon, hvor brukeren enkelt kan søke etter det som skal være ønskelig. Teksten i menyvalget blir uthevet, og logoen er midtilt øverst på alle sider.
Oppbygging/Design: Svart bakgrunn med grå tekst og noen rosa elementer for å vise femininitet og en anelse av kvalitet. Skarpe, klare bilder som gir et godt inntrykk av produktene, samt info og pris. På hovedsiden sises en reklamevideo som går i repeat hele tiden, dette kan virke irriterende for brukeren selv om det er en ny opplevelse. På produkt siden kan man velge en farge fra fargekartet og produktene med (omtrent) denne fargen kommer opp, et interessant påfunn.
Hvorfor: Mange nye og annerledes idéer til hvordan man skal interessere brukeren.

Oslo vinfestivalInnhold og budskap: Lett budskap, hvor all relevant og nødvendig informasjon er lett å finne frem til. Navnet forteller om budskapet; det er et arrangement for folk som vil lære mer om vin eller allerede vet mye.
Navigasjon: Liten meny øverst i innholdsfeltet, og logo plassert til venstre på alle sider. Lett å navigere seg rundt og lese gjennom teksten. Tab navigasjon blir benyttet som fører oss til en ny side i nettstedet.
Oppbygging/Design: Rødvinsfarget bakgrunn. Innholdsfelt i lys bakgrunn med grå tekst og samme rød farge i menyen som bakgrunn har. Bildene som blir benyttet løfter det visuelle inntrykket av siden og det er god plass/luft mellom elementene.
Hvorfor: Et lite og enkelt nettsted, sammenlignet med mange av de andre stedene jeg har analysert. Samtidig som det frister brukeren med sin bruk av rød farge og artige illustrasjoner.

Oslokino Innhold og budskap: Kjøp av nettbillett, omtale og informasjon om filmer som går på kino, trailere, samt kommende filmer. Innholdet er fordelt på flere sider, og på flere nivåer.
Navigasjon: Tab og søk navigasjon blir benyttet, for å guide brukeren til andre sider på nettstedet og for at vedkommende kan finne ønskelig informasjon.
Oppbygging/Design: Logoen er plassert øverst i midten. Innholdfeltet er midtstilt, og rundt finner vi ulike menyer og relevant informasjon. Benytter fargene lilla til bakgrunn, svart til menyer og gull/gylden farge til tekst.
Hvorfor: En side som har et eksklusivt preg over seg ved bruk av de farger som er benyttet, men som ikke bruker nok luft mellom tekst og elementer og som ikke lever opp til den eksklusiviteten de prøver å få frem. En side jeg benytter meg ofte av og hvor man lett finner den informasjonen man trenger.

Norli Innhold og budskap: Salg av bøker, samt bokanbefalinger, tips og kampanjer. Mye innhold som er fordelt på mange sider og som tar deg til mange nivåer.
Navigasjon: Her som i de fleste andre nettsteder blir både tab og søk navigasjon brukt, for å veilede brukeren og gjøre det enklere å bli guidet rundt. Meny om Norli finnes øverst i midten, mens en meny om hva de tilbyr/produkter finnes under og i en egen linje, samt en annen meny til venstre som viser alle produktene de har og underkategorier. Veldig mye tekst og informasjon, samt reklame og annet som forstyrrer.
Oppbygging/Design: Lys bakgrunn med mørk tekst, venstrestilt innholdsfelt. Logoen er plassert øverst til venstre på alle sider. Førsteinntrykket er rotete, så hvis man ikke vet hva man leter etter kan man fort bruke mye tid på denne siden. Visuelt fungerer bilde av bøkene og sammendrag av tekst greit sammen.
Hvorfor: Et nettsted om bøker, og som kanskje ikke fungerer like godt som nettbutikk som bla. klær og tilbehør. Selv føler jeg at opplevelsen å gå i en bokforhandel er noe helt spesielt, så jeg ville aldri handlet en bok over nettet, særlig når siden ikke er mer ordentlig.

– Annette B. Dahlen

Advertisements

2 thoughts on “2.1 Research Nettsteder

  1. Du har virkelig gjort arbeidet ditt og analysert godt. Jeg ble veldig sånn: Aha, interessant!, på mange av de nettstedene du har skrevet! Godt gjort og stå på! Du jobber virkelig beinhardt og det beundrer jeg! 🙂 ❤

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s