2.3 Navigasjon – Innhold

Med utgangspunkt i ukens første aktivitet skal du presentere ulike typer navigasjon.
– Hvilke metoder er tatt i bruk for at brukeren skal kunne bevege seg rundt på nettstedet?
– Hvilke undersider har nettstedene satt i menystrukturen som er på hovedsiden? Finner du undersider som «gjentar seg» på de ulike nettstedene? På hvilken måte er undersidene med på å få frem nettstedets budskap?

Navigasjon er hvordan vi guider brukeren til å finne de forskjellige sidene et nettsted består av. Det finnes fire typer navigasjon: 1. Direkte navigasjon – navigeres direkte til et nettsted ved å skrive inn relaterte ord i nettleserens adressefelt, 2. Søkbar navigasjon – et søkbart felt i nettstedet som er knyttet til en søkemotor, navigeres direkte til relaterte søk, 3. Lineær navigasjon – navigeres rundt i en rekkefølge som er bestemt av utvikleren, 4. Tab navigasjon – en hyperlinket navigasjon, som vil si at brukeren blir ført til andre sider på nettstedet.

Siden jeg bruker Apple som startside og har analysert nettstedet i tidligere aktiviteter velger jeg å fortsette og benytte denne siden. Apple bruker tab og søk navigasjon, disse er svært brukervennlige og fungerer godt for å guide brukeren rundt på nettstedet. Søker du etter et produkt kommer det raskt opp mange resultater, slik som printscreenene viser. På denne måten er det lett å finne frem til det produktet/modellen du leter etter. Hvis du ikke vet hva du skal søke etter kan du bruke Apples meny til å navigere deg rundt på de ulike sidene. Teksten i menyfeltet blir uthevet, så brukeren vil alltid være klar over hvor i menystrukturen hun/han er. Går du under Store kategorien vil en brødsmulesti komme opp, og fortelle brukeren hvor i navigasjonshierarkiet vedkommende befinner seg.

Det er forhåndsvis enkelt å navigere seg rundt på Apple sitt nettsted selv om den er veldig stor og inneholder mye informasjon og bilder. Nettstedet har mange undersider som hovedsaklig representerer produkter de tilbyr eller tjenester. Disse er med på å få frem buskapet; om teknologi og design, samt god service og hjelp. Itillegg til produktmenyen på toppen finnes en informasjonsmeny nederst på hovedsiden. Her kan du velge blant annet språk, hjelp, konto, kontakt oss og mer (se printscreens).

Videre valgte jeg å se på navigasjonen og brukervennligheten på nettstedet til Foto.no. Her blir metodene tab og søk navigasjon brukt mest, mens det benyttes lineær navigasjon når man skal se gjennom portfolioer og bildeserier.  Nettstedet guider brukeren lett til de ulike sidene og er brukervennlige. Se printscreens, og legg merke til at de bruker drop down menyer fra kategoriene i hovedmenyen.

Undersidene er med på å få frem nettstedets budskap; viser at det handler om bilder, forum, fotoutstyr, blogger, linker og annet. Dette er det andre ord et nettsted med mye forskjellig innhold, og som er ganske omfattende. Det benyttes brødsmulesti under de fleste kategorier, og uthev i menystrukturen så brukeren vet hvilken side hun/han er på. Mange sider må du logge inn (være medlem) for å se. Informasjonsmeny finner du også nederst på denne siden.

Tilslutt valgte jeg nettstedet til K.E.M. (Kunstnernes Eget Materialutsalg), for å se på navigasjonen til et mindre nettsted. Navigasjonen er veldig enkel på denne siden, og tab navigasjon blir mest benyttet. Går du til nettbutikken (øverst til høyre på siden) deres kan du benytte søk navigasjon og scrolle nedover for å se resultatet. I nettbutikken finnes også et eget logg inn felt. Undersidene i menystrukturen får frem hva K.E.M. driver med og tilbyr, samt kontakt info og annet. Tittelen på en kategori kommer opp øverst på siden, men blir ikke uthevet i menyen. Siden nettstedet er såpass lite klarer brukeren å få god oversikt og navigere seg rundt. Viktig informasjon, som telefonnummer og åpningstider, finner man nederst på siden.

Andre viktige ting som viser at nettstedet bruker god navigasjon kan være plassering av logo, utheve menyvalget, brødsmulesti og beskrivende titler. Undersider som gjentar seg er   det som typisk vil ligge under informasjonsmenyen (informasjon om innehaveren av nettstedene); kontakt oss, logg inn, kundeservice, hjelp etc. Menyene du finner øverst på sidene er hovedmenyen (viser innholdet av nettstedet) som viser undersider med beskrivende titler.

Av de 12 nettstedene jeg har sett på i ukens første aktivitet har mange forskjellige likhetstrekk, og de nettstedene som selger samme produkter bruker mange like kategorier/titler. Undersider er svært viktige for å få frem nettstedets budskap, så god planlegging må til!

– Annette B. D.

Advertisements

One thought on “2.3 Navigasjon – Innhold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s