2.4 Sitemap

Tegn opp sitemap for 3 av nettstedene du fant i ukens første aktivitet.

Jeg har benyttet programmet Illustrator til denne oppgaven og lagd bokser, samt lagt til tekst og linjer for å lage et oversiktlig sitemap. Sitemap er svært nyttig for å kartlegge nettstedets innhold, det viser alle sider som eksisterer og hvordan de er satt i forhold til hverandre.

Først så jeg på Apple sitt nettsted og ville prøve å lage et sitemap av hvordan deres innhold og sider er satt sammen. Det skulle vise seg å være mye vanskeligere å få til i praksis enn jeg trodde. En viktig ting jeg fant ut med dette nettstedet er at mange av sidene linker til samme side, så selv om nettstedet har utrolig mange sider er det faktisk ikke så utrolig mange som vi tror. Jeg tegnet kun opp de sidene man fant ved å klikke på de ulike kategoriene i hovedmenyen, så det er mange sider som «mangler» i denne sitemappen.

Etter å ha jobbet med Apple sitt store nettsted trengte jeg et mindre ett for å få tilbake motivasjonen. Valget falt på K.E.M. sitt nettsted, som har en mindre og personlig side. Selv  her fant jeg ut at det var flere sider enn jeg trodde, så sitemappen ble ikke så enkel som jeg i utgangspunktet hadde sett for meg. I denne sitemappen finner du alle sidene i K.E.M. sitt nettsted, og jeg er ganske sikker på at jeg har fått med alt.

Det siste valget av nettsted ble Prps, siden dette nettstedet er svært annerledes og skiller seg ut. Jeg ble med et mer motivert og engasjert til å erfare og finne ut av kartleggelsen av innholdet i dette nettstedet. Her har jeg også beskrevet hva man kommer til ved å klikke seg rundt på de ulike sidene, noe jeg selv finner svært interessant.

Selv om arbeidet med å tegne opp disse sitemappene tok en del tid har jeg nå virkelig forstått hvordan en sitemap blir utarbeidet, og hvor nyttig den er for å kartlegge innholdet til et nettsted. Denne oppgaven har vært veldig lærerik, og jeg begynner å føle meg klar for å lage mitt eget sitemap!

– Annette B. D.

One thought on “2.4 Sitemap

Legg igjen en kommentar

