1.1 Lysbruk i portretter de siste 1000 år

Du skal utføre en research på bruk av lys i portretter gjennom de siste 1000 årene. Finn et bilde fra hvert århundre og presenter dette. Lag en samlet PDF av alle bildene, opplast denne til http://www.issuu.com, og embed.
– Reflekter over hvordan lyset er blitt fremstilt/brukt og hva det har å si for de forskjellige bildene.
– Hva slags lyskilde (r) kan være brukt, hvordan skaper lyset form, hva har valørene i bildet å si for evt. formidling av budskap?

I denne oppgaven skal jeg erfare hvordan lyset er blitt brukt i portretter gjennom tidene, både for å fremheve form og stemning. Målet er å øke min bevissthet i lyssetting i egne arbeider.

Portrett er et bilde eller en tolkning av personlighet/rolle. I billedkunsten utføres et portrett vanligvis i form av en tegning, et maleri, en skulptur eller et fotografi. Portrett skal likne mest mulig på modellen, eller framheve det karakteristiske ved modellens ytre, med det kan også idealisere utseendet.

Jeg synes det var svært vanskelig å søke opp portretter fra de tidligste årene, og fant lite informasjon. Dette er en oppgave jeg har brukt mye mer tid på enn planlagt, både på grunn av at jeg aldri fikk en bekreftelses epost av Issuu, og fordi jeg har strevd med å finne portretter og informasjon til hvert århundre.

Her er link til min PDF fil opplastet på Issuu.com.
Lysbruk i portretter gjennom 1000 år 

Nå gleder jeg meg til å fotografere, og praktisk erfare bruken av lys og lyssetting i egne bilder. Jeg har lært en del om hvordan lyset har blitt brukt gjennom tidene, og min bevissthet rundt lyssetting har økt i gjennomførelsen av denne aktiviteten.

– Annette B. D.

One thought on “1.1 Lysbruk i portretter de siste 1000 år

Legg igjen en kommentar

