1.1 Lyssetting og valører

Lyssett og ta bilder av en ballong i et enkelt hjemmestudio. Du skal med dette bildet jobbe med valører, bestem deg for om du ønsker å jobbe med et bilde med high-key eller low-key valør/farge, i tillegg til høy eller lav kontrast i valørene.

For å utføre denne oppgaven måtte jeg først gå til anskaffelse av ballonger. Deretter måtte jeg dra mine foreldres hus for å få tilgang til nok lys. Jeg satte opp et enkelt hjemmestudio ved hjelp av en liten kunstig lyskilde, og en større kunstig lyskilde, som jeg flyttet rundt rundt gjennom shooten, benyttet samt naturlig lys. Eksperimenterte med hvit og sort bakgrunn, samt mørkt og lyst underlag.

Brukte mitt Canon 7D, Tamron AF 70-300mm linse, og manuell innstilling til denne aktiviteten. De andre innstillingene var ISO 250, tungsten lyskilde, blender f/4 og lukkertid 1/25.

Under fotografistudiet i London lærte jeg en del om studiofotografering, men syntes det var svært krevende i praksis. Jeg har aldri eksperimentert med et eget hjemmestudio, så denne aktiviteten var veldig lærerik. Jeg fikk brukt mine kunnskaper og erfaringer om low-kew og high-key, samt testet ut dette i mitt eget hjemmestudio. Har benyttet flere farger og flere typer ballonger i shooten, for å variere og teste ut forskjellene.

Jeg bestemte meg for å jobbe med bilder med low-key valør, i tillegg til høy kontrast i vakørene. Slik ble resultatet (uten bruk av Photoshop):

– Annette B. D.

4 thoughts on “1.1 Lyssetting og valører

  1. Kjempefint! 🙂 Spennende å utforske lys, gitt. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Du er så flink å kommentere, skal prøve å følge ditt eksempel – det er så nyttig med feed back! Lykke til i ny uke 🙂

  2. Veldig pent bilde av deg, Annette! 😀 ❤ Anyway, du er så flink. Så utrolig beundringsverdig av deg å jobbe så grundig. 🙂

Legg igjen en kommentar

