Obligatorisk oppgave 07 – Fotoessay

Du skal i denne oppgaven lage en foto-essay som portretterer en person. En foto-essay er en foto-serie, hvor bildene som er med danner en historie, bildene trenger ikke presenteres i en bestemt rekkefølge. Personen kan enten være enkeltstående eller en del av en gruppe. Du står fritt i forhold til valg av person, det som er viktig er at personen samtykker til bilde serien og at bildene skal kunne publiseres. Det skal fylles ut en kontrakt mellom student og modell. Vær varsom plakaten er et viktig element.

Temaet for denne obligatoriske oppgaven er å portrettere en person gjennom en fotoserie. Jeg kommer til å benytte mitt Canon 7D kamera, samt objektiver og annet utstyr jeg har tilgjengelig, til utførelsen av denne oppgaven. Etterarbeid av bildene vil bli gjort i Adobe Photoshop.

Til denne oppgaven skal jeg produsere 6 bilder som skal danne foto-essayet. Å legge ved tekst er valgfritt. Et av bildene skal ha naturlig lyskilde, og i de 5 restrerende bildene er lyskilde valgfritt. Det skal i tillegg lages et sort/hvitt bilde av et objekt som er nært knyttet til modellen, dette skal brukes som forside. Tillegg skal jeg redigere bildene i Adobe Photoshop, samt skrive rapport som begrunner arbeidsprosess, reseach, skisser og idé.

Siden jeg kun har 2 uker til denne oppgaven (i skrivende stund 1 uke), har jeg valgt å bruke kjæresten min som modell. Jeg vil fokusere på hans interesser, klesstil, uttrykk og holdning, og dokumentere dette gjennom turer i Oslos gater.

I forrige uke startet jeg denne oppgaven med en tur på hovedbiblioteket i Oslo, der fant jeg mange interessante fotoblader. Jeg leste og studerte fotografier i mange timer, og fant mye inspirasjon til denne oppgaven.
En av de mest interessante fotografene var Yoo Jung Sun, tidligere student ved Bilder Nordic School of Photography i Oslo, som har vært assistent for både Bjørn Opsal og Morten Quale, som idag jobber som assistent i New York for fotografen Dusan Reljin. Han har mange inspirerende portretter; som er annerledes og interessante med bruk av lys, skygge, valører og farger.

Tom Martinsen (1943-2007) er en annen inspirerende fotograf, student ved Foto och dokumentärfilmskolan i Stockholm (1968-1971), pressefotograf i Dagbladet i over 30 år, mottatt mange priser for sine fotografier, samt hatt en del utstillinger. Tom karakteriserer selv sine bilder som en slags søken etter det poetiske. Portrettene hans er gripende, interessante og fanger publikum.

Anne Helene Gjelstad (1956-), en norsk mote-og reklame fotograf, som liker å fotografere mennesker, og få frem det indre, samt ta bilder som betyr noe for modellen og betrakteren. Student ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1978-82), Bilder Nordic School of Photography (2007-09), og jobbet i eget designstudio i 25 år. Personlige, ærlige og vakre portretter, som får frem den ærlige siden ved modellene og deres uttrykk.

Arnfinn Johnsen (1958-), har drevet eget portrett- og reklamestudio i Hamar siden 1992. Vunnet over 100 profesjonelle konkurranser med sine arbeider, og hatt en del utstillinger. Jobbet 25 år i det analoge mørkerom, 6 år i det digitale mørkerom og jobber nå som fotolærer i videregående skole. Serien under viser portrett av en person (skuespiller Anders Kippersund), under temaet «corpulent», som ga Arnfinn sølv i en internasjonal konkurranse.

Cindy Sherman (1954-), en amerikansk fotograf, kjent for sine abstrakte portretter. I mange av sine fotografier bruker hun seg selv som modell, og tar som oftest bildene i sitt eget studio. En svært inspirerende og kjent fotograf, som også har jobbet en del innen fashion.
 

Yousuf Karsh (1908-2002), en kanadisk portrett fotograf. Han var en mester i studio lyssetting, og for han var det veldig viktig å jobbe grundig med lyssetting av subjektets hender itillegg. Har fotografert mange kjente personer fra sin tid, og er kjent for å fange det som er spesielt ved subjektet. Yousuf sier alle mennesker har hemmeligheter, og at det er hans oppgave som fotograf å vise noen av disse i fotografiene. I portrettene han er holdning og uttrykk, samt lyssetting svært viktig og inspirerende.

 

Jeg har også brukt mye tid på å finne gode dokumentar fotografi bøker, for å finne relevant informasjon/bilder, og har plukket dem opp ved mitt nær bibliotek. Mine to favoritt bøker så langt er; M. Tom (2003). 118 øyeblikk,  Dinamo Forlag.
Fritt Ord (2009). Norsk dokumentar fotografi i dag, Forlaget Press.

– Annette B. D.

One thought on “Obligatorisk oppgave 07 – Fotoessay

  1. Veldig interessant oppgave og de inspirasjonene du har fått. Jeg likte spesielt godt skuespilleren Anders Kippersund. Måtte smile veldig av det bildet. 🙂

Legg igjen en kommentar

