2.2 Bildebehandling

I denne aktiviteten skal du øve på justering av bildene digitalt i Adobe Photoshop.
– Et bilde skal ha kontrasten mellom lys og mørke justert.
– Et bilde konverteres til sort/hvitt, hvor valørene skal jobbes med for å få frem formene i bildet.
– Et bilde som enten er low-key eller high-key skal justeres til et bilde hvor dette normaliseres.

Til denne oppgaven har jeg benyttet Adobe Photoshop, samt boken Bli kjent med Photoshop CS5 (Karbo, M. (2011). Bli kjent med Photoshop CS5, Bookworld) som har vært svært nyttig. Først valgte jeg et bilde hvor kontrasten mellom det lyse og det mørke skulle justeres. Her jobbet jeg også med skarpheten og fargene i bildet.

Deretter jobbet jeg med et bilde som best ville egne seg i svart/hvitt. Jobbet lenge med de ulike fargene, og for å få dybde i bildet, og større kontraster.

Til slutt jobbet jeg med et bilde som var high-key. Jobbet mye med skarpheten, samt fargene i bildet. I tillegg jobbet jeg med å bruke curves, for å normalisere de lyseste punktene i bildet.

– Annette B. D. 

Legg igjen en kommentar

