Oblig. 07 – Arbeidsprosess, Skisser og Shoots

Når jeg først fikk denne oppgaven og så at vi hadde 2 uker til deadline, tenkte jeg dette blir krevende og utrolig mye arbeid, kanskje til og med vanskelig å la seg gjennomføre?

De første idéene som kom til meg var å dokumentere noen jeg kjenner godt, noen i familien eller nære venner. Mine forslag til å portrettere en person gjennom en fotoserie:
Søsteren min, dokumentere hennes hverdag som ungdom, eller som fotballspiller. Følge hennes på skole/fotballtrening, og på fritiden. Finne interessante motiver, og spennende uttrykk, så publikum forstår hva jeg vil få frem.
Faren min, dokumentere hans hverdag som budbilsjåfør. Være med han på jobb flere dager i uken, dokumentere kunder, leveringer og annet som dukker opp. Spørre alle som blir fotografert om tillatelse, finne spennende øyeblikk og interessante motiver.
Broren min, dokumentere hans hverdag som lærling som tømrer, følge han flere dager på jobb og dokumentere utfordringer, samt viktige detaljer i denne jobben. Spørre alle som blir fotografert om tillatelse, eksperimentere med naturlig og kunstig lys.
Venninne, dokumentere hennes hverdag som student og livet rundt det å være student. Hvilke utfordringer er det? Hva kan fange interessen til folk?
Kjæresten min, dokumentere hans hverdag og tilværelse med et nyopprettet enkelt mannsforetak, med fokus på jeans og klesproduksjon. Få frem hans søken etter inspirasjon, hans klesstil, holdninger og uttrykk.

Først startet jeg med en shoot av søsteren min, samme dag som ballong aktiviteten ble gjennomført, altså fredag 27.januar. Brukte samme lyssetting, og eksperimenterte med mange lyskilder for å få frem spennende uttrykk og valører i ansiktet. En svært lærerik og morsom shoot, hvor eksperimentering med lys ble hovedfokus. Se link nedenfor for contact sheets av shooten.

Shoot_001.docx

Etter denne shooten bestemte jeg meg for å fotografere kjæresten min. Vi dro til Grunerløkka i Oslo, hvor jeg prøvde å fange det som interesserte han på et bruktmarked, og hva han bruker tiden sin på. Videre fortsatte jeg å fotografere langs akerselva og forskjellige gater i Oslo by. Denne shooten ble svært interessant, og jeg bestemte meg for at jeg ville gå videre med denne idéen. Følte dette var mer spennende og annerledes, og at det resulterte i mange uttrykk og holdninger som forteller noe om han som person. Shooten ble gjennomført søndag 29.januar.

shoot_002

For å fremstå profesjonell spurte jeg kjæresten min om hva han syntes om idéen, og om han ville og hadde tid til flere shoots. Han likte idéen, og ville gjerne være modell videre. Deretter skrev vi under en kontrakt, og arbeidet kunne fortsette. Har brukt mye tid på å lese Vær varsom plakaten; Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke! Det handler om etniske normer og plikter for pressen om publikasjon, trykt presse etc.

Videre prøvde jeg å tenke ut noen spennende motiver, hvordan modellen skal stå, uttrykk, klær, bakgrunn. Her ble utfordringen å finne riktig location. Nedenfor vises noen raske skisser, hvor jeg har tenkt på hvor han finner inspirasjon; i naturen, i byen, på internett, blant mennesker, når han slapper av, når han tenker, når han ser seg selv etc. Tilbehør er svært viktig for modellen, det sier noe om hvordan han selv fremstår og hvilke verdier som er viktige for han og hans selskap. Viktige punkter jeg skal fokusere på fremover:
Tilbehør, nærbilde av detaljer eller landskap så man vil se hele bildet av utvalg/omfang.
Refleksjon, i speil, buss/tog rute, metall? Vise en tenkende side ved modellen.
Inspirasjon, mange ulike locations; uttrykk og holdning viktig å få frem, samt miljøet modellen er i, og hvor han finner ro til å tenke.
Klesstil, et svært viktig element. Tenke ut på forhånd hva modellen skal ha på seg, hva som passer til hvilken location, hvilken hårfrisyre som passer, uttrykk etc.

Disse tankene har hjulpet meg mye på veien, og ga meg motivasjon til å fortsette. Jeg lette lenge etter riktig location for refleksjon, og fant tilslutt et spennende sted. Her tok vi få, men gode bilder, siden det var mye forstyrrelser rundt. Location; Gang i Stovner T-bane/Stovner senter, samt noen bilder i egen leilighet med en mer avslappende stil, gjennomført mandag 30.januar.

Shoot_003

Når det gjelder fotografi pleier jeg ikke skissere så mye, jeg tar heller testbilder av locations, modell og lys. Dette hjelper meg til å analysere bildene senere, og se hva som fungerer eller ikke. Til den siste shooten måtte tilbehør komme frem, samt jeans og andre spennende motiver. Jeg hadde mange tanker og idéer om denne shooten, og regnet med at dette ble den siste pga tidspress. Gjennomført tirsdag 31.januar ved Oslo city, samt andre steder i byen. Se link for contact sheets.

Shoot_004

De siste dagene har jeg jobbet med læringsaktiviteter, opparbeidet kunnskap om Photoshop CS5 og plukket ut 6 fotografier som skal danne mitt fotoessay. Veien frem til de 6 utvalgte bildene har ikke vært enkel. Jeg har tenkt på hvordan disse bildene hører sammen, hvilken historie de forteller og sammenlagt de med mange andre bilder. Føler seg at jeg er svært fornøyd med de 6 utvalgte fotografiene, og at de forteller mye om personen jeg portretterer.

Nå gjenstår det å fotografere et objekt eller en gjenstand som er nær knyttet til modellen, og som skal fungere som en forside til oppgaven. Objektet er klart, og resultatet poster jeg senere idag. Nå gjenstår det mye etterarbeid av bildene, og skriftlig rapport. Wish me good luck!

– Annette B. D. 

Legg igjen en kommentar

