Uke 22 – Flash

Denne uken og mange uker fremover kommer jeg til å jobbe med programmet Adobe Flash, samt lære om Action Script og animasjon. På mandag leste jeg gjennom 4 HTML leksjoner; intro til Flash, verktøy i Flash, biblioteket i Flash og hvordan lage symboler i Flash. Deretter prøvde jeg ut noen av verktøyene i Adobe Flash, samt gjorde meg kjent med arbeidsområdet. Jeg har itillegg fått tilgang til min nye obligatorisk oppgave 08 – Flash, hvor temaet er Flash banner og Flash galleri. Dette har jeg gjort meg mer kjent med, og lest godt igjennom. Mer om denne oppgaven kommer senere.

Tirsdagen gikk til å se igjennom 12 videoleksjoner om Adobe Flash. Her lærte jeg mye nytt, og noterte ned tips og triks fra hver video, samt at jeg prøvde ut ulike verktøy. Se bildene nedenfor.

Ser verdien i å ha et tegnebrett etter bruk av pencil og brush tool, er ikke lett å bruke musa med høyrehånden når man skriver med venstre. Derfor et slik resultat.

Etter videoene dro jeg på hovedbiblioteket i Oslo, og fant en del bøker om Flash og Action Script. Ble sittende resten av dagen å se gjennom og lese bøkene, samt notere.

Fra boken Finkelstein, E. & Leete, G. (2001). Flash 5 for dummies, IDG Books Worldwide, Inc. lærte jeg at Flash er blitt utviklet av Macromedia, Inc. siden etterspørselsen bare vokste og vokste mer årene; folk ville oppleve web på lik linje med tv. De ville se interaktivitet, animasjon, pop-ups og lignende, dette fanget deres interesse. Ikke alle nettsider benytter Flash, dette fordi det tar mye plass og kan føre til svært langsom opplasting av siden. Slikt har ikke folk tid til, så om man vil benytte Flash er det lurt å begrense seg til kun det som er nødvendig å bruke Flash til. Flash lager vektor baserte elementer/grafikk, og dette er en stor fordel; det sparer plass og kapasitet. Jeg har også lært at det er utrolig mye mer du kan gjøre i Flash; lage din egen grafikk, forandre elementer og manipulere, legge til lyd og musikk, lage knapper og mye mer.

Det jeg tror er svært viktig før man begynner å jobbe i Flash er å ha en plan, helst gå ut ifra noen analoge skisser og idéer som er tenkt ut på forhånd. Siden programmet er så fleksibelt er det også viktig å vite hva verktøyene kan brukes til og hvordan du kan vise en animasjon. Nå skal jeg prøve med på ukens første aktivitet, den blir postet etter oppgaven er gjennomført.

– Annette B. D.

3 thoughts on “Uke 22 – Flash

  1. Jeg fikk tegnebrett av kjæresten min til jul! er absolutt å anbefale!så lettere å tegne med etterhvert som man blir vant til det, og resultatet blir bedre og syntes jeg 🙂

  2. Ønsket meg det, men det var visst utsolgt :O Så kommer til å ønske meg det igjen til bursdag 😀 Ja, øvelse gjør mester! Lykke til 🙂

Legg igjen en kommentar

