4.1 Arkiv

I denne aktiviteten skal du jobbe med symboler. Målet er å forstå hvordan vi bygger opp innholdet på scenen ved bruk av arkivet/library og symboler.
– Lag 3 ulike enkle grafiske elementer, graphic symbols.
– Lag 1 enkelt utformet movie clip symbol.
– Konverter Avatar aktiviteten om til et button symbol og forandre på farge elementene i over, down og hit.
– Legg til slutt alle symbolene opp på en ny scene i forskjellige lag.

Målet i forrige aktivitet var å praktisk erfare bruken av Adobe Flash til utarbeidelse av skjermgrafikk, og bli kjent med tegneverktøyene. Målet med denne aktiviteten var å opparbeide en forståelse for hvordan man jobber med arkivet/library og scenen i programmet Adobe Flash.

Siden avataren jeg lagde i forrige aktivitet skulle være en forenklet versjon av meg selv, har jeg valgt å lage elementer som viser noen av mine kreative sider i denne aktiviteten. Først opprettet jeg et nytt dokument, deretter new symbol og valgte graphic. Tegnet først en blyant, deretter to pensler i et nytt symbol og tilslutt et kamera i det siste graphic symbolet. Med kameraet har jeg eksperimentert med flash, hvor jeg har byttet farge for at det skal se ut som det blir tatt et bilde. Dette for å vise og erfare hvordan et graphic symbol kan se ut med flash.

Videre valgte jeg new symbol og denne gangen movie clip. Utformet en musikknote, og forandret farger på denne. Valgte tilslutt 25 frames, etter mye testing med farger og hastighet. La mine 4 symboler i hvert sitt lag i scenen, og jobbet litt med å forstå at alle symbolene må ha like mange frames for å fungere. Etter dette var på plass åpnet jeg mitt forrige arkiv/library og fant avataren min. Denne konverterte jeg til en button symbol, og skiftet farge/nyanse på håret i elementene hit, over, down og hit.

Tilslutt la jeg ved button symbolet (avatar) i scenen med de andre symbolene, og tok en forhåndsvisning. La til noen linjer, og følte alt hang mere sammen. En Flash fil er svært vanskelig å laste opp på WordPress, så jeg har itillegg jobbet med å få filen inn i html dokumentet mitt fra Oblig 06. Tok en kopi av filen, la den i riktig mappe (Oblig 06), og valgte Insert –  SWF i Adobe Dreamweaver. Det er første gang jeg har jobbet med noe i Flash, og dette er min første publisering av min (så langt) andre aktivitet med bruk av programmet Adobe Flash. Link til nettsiden, nå oppdatert med flash oppgaven.

http://elevarbeid.webstudent.no/dmk1_nettstudier/annette_dahlen/erfaring_nettsted.html

Dessverre får jeg ikke Flash filen synlig og i bruk ved å benytte linken over. Jeg skulle egentlig poste dette igår, men oppdaget plutselig at flash filen ikke ville fungere. Animasjonen fungerer når jeg høyreklikker i dokumentet på min lokale server, men fungerer ikke når jeg skriver ikke URL i adressefeltet. Det eneste som er synlig er et hvitt felt, hvor animasjonen skulle tatt plass. Hvis noen har tid til å se på dette og hjelpe meg setter jeg veldig stor pris på en tilbakemelding/kommentar. Jeg skal prøve å se mer på dette siden, men her er iallefall posten av ukens siste aktivitet. Nå fungerer flash filmen, så benytt linken over for å ta en titt på mitt første arbeid i Flash.

– Annette B. D.

One thought on “4.1 Arkiv

Legg igjen en kommentar

