5.1 Typografi og bilde

I denne aktiviteten skal du jobbe med komposisjon av bilde og typografiske elementer. Lag to komposisjoner i Flash. Den ene komposisjonen skal ha likhet/harmoni mellom typografi og bilde element. Den andre komposisjonen skal ha kontrast mellom typografi og bilde element. Begrunn utforming.

Målet med denne aktiviteten er å øke ferdigheter i komposisjon, og videreutvikle ferdigheter i programmet Adobe Flash ved å bruke flere scener i en Flash film.

Siden oppgaven ber om å lage en komposisjon av bilde og typografi, valgte jeg først å løse dette ved bruk av fotografier. Først fant jeg noen brukbare fotografier, som både viser kontrast og likhet/harmoni i seg. Deretter importerte jeg disse to fotografiene til Adobe Flash. Opprettet et nytt lag i hver scene, «bilde», og dro bilde elementene til hver sin scene.  Etter bruk av Free Transform verktøyet for å tilpasse fotografiene til dokumentet, opprettet jeg et nytt lag, «text» og la inn typografi til hvert bilde. Resultatet av de to scenene ble slik:

Bilde nr.1; oppnår harmoni siden blomstene er høyrestilt og typografi er plassert på venstre side, dessuten er fargene med på å forsterke dette. Bildet og typografi skaper en ro og harmoni, og blomstene i bakgrunnen gir følelse av likhet og repetisjon. Bilde nr.2; oppnår stor kontrast siden det gule og lilla i bilde er komplementærfarger, og typografien som er valgt passer svært dårlig til bildekomposisjonen. Den hvite fargen i typografien er dessuten en kontrast til de mørke partiene i bildet.
Etter utførelsen av disse to komposisjonene ville jeg lage to nye komposisjoner, hvor jeg kun brukte tegneverktøyer fra programmet. Dette valgte jeg både fordi jeg trenger mer erfaring i bruk av disse verktøyene, og for å øke mine ferdigheter innen komposisjon enda mer. Slik ble resultatet ved bruk av kun selection tool, rectangle tool, pencil tool, bucket tool, text tool, free transform og Proterties panelet i Adobe Flash:

Her opprettet jeg også en egen scene for hver komposisjon, samt et eget lag for bilde og tekst. Utfordringen ved harmoni komposisjonen var å få alle kvadrater like, siden jeg ikke ville benytte «klipp og lim», valgte harmoniske farger som jeg følte passet sammen. Ved kontrast komposisjonen var det en utfordring å tenke annerledes, for å oppnå ulike former og ulik plassering av typografi.

– Annette B. D.

One thought on “5.1 Typografi og bilde

Legg igjen en kommentar

