5.2 Interaktivitet – Action Script 3.0

I denne aktiviteten skal du designe og kode knapper til bruk i scenene du lagde i forrige aktivitet. 2 knapper skal lages, en for hver scene. Funksjonen til knappene skal være å kunne bevege seg mellom de to scenen ved hjelp av knappene.

Siden jeg lagde fire komposisjoner i forrige aktivitet ville jeg i denne aktiviteten prøve å bruke knapper for å kunne bevege seg gjennom alle de fire komposisjonene. Målet med denne aktiviteten er en praktisk innføring i Action Script 3.0, og å kunne bruke dette i en Flash film.

Først åpnet jeg det ene dokumentet jeg arbeidet på i forrige aktivitet. Deretter Insert-New symbol, og valgte en button symbol. Jeg har i denne aktiviteten designet mange typer knapper, og gitt de forskjellig navn. Ved File-Publish Preview-Flash kan man se en forhåndsvisning av filmen, og jeg opplevde at noe var feil i kodingen. Derfor prøvde jeg å designe nye knapper, gi de en ny plassering og navn, men det oppsto fortsatt feil (error).

Etter mye frustrasjon, siden jeg er helt ny i programmet er det heller ikke lett å vite hva som er den eventuelle feilen, tenkte jeg å bytte to de to knappene «forrige» og «neste», med en knapp som kan ta deg videre til neste scene/komposisjon. Siden oppgaven sier at man skal designe to knapper, valgte jeg å kalle deg ene knappen for «harmoni» og den andre for «kontrast». Jeg fortsatte som tidligere; skrev inn koding til hver scene, låste alle andre lag enn actions, påså at navngiving var riktig etc. Tilslutt fant jeg feilen, siden kodingen skal henvise deg til neste scene hadde jeg glemt et mellomrom mellom frame 1 og scene (og kanskje stor bokstav på S: eks. (1, «Scene 2»). Dette løste iallefall problemet mitt, så nå er jeg så fornøyd med at alt er på plass.

Videre la jeg til to nye scener, og lagde to helt like komposisjoner som jeg hadde utført i forrige aktivitet (men da i et eget dokument). Deretter la jeg til de to knappene til den komposisjonen de tilhørte, og endte tilslutt med fire scener hvor man bruker knapper for å bevege seg mellom scenene. Printscreen av arbeidene i programmet:

– Annette B. D.

One thought on “5.2 Interaktivitet – Action Script 3.0

Legg igjen en kommentar

