6.1 Formprinsipper

I denne oppgaven skal du lage et Flash dokument som inneholder 5 scener. 4 av scenene skal visualisere og forklare 4 av formprinsippene:
1. Balanse
2. Kontrast
3. Bevegelse
4. Proporsjon
5. Rytme
6. Harmoni og dynamikk
7. Enhet og helhet
Med Action Script skal de 5 scenene føres sammen, du skal kunne klikke på hver boks på hovedsiden, som skal føre deg til rett scene. På hver av de 4 formprinsipp scenene skal det være lagt inn en knapp som tar deg tilbake til hovedsiden.

Denne aktiviteten har vært svært utfordrende, og denne aktiviteten tilhører forrige uke. Etter en pause i helgen har jeg idag klart å løse problemet, og endelig er denne aktiviteten gjennomført.

Jeg startet forrige uke med å lese om de ulike formprinsippene, en repetisjon av hva jeg har lært tidligere. Dette gjorde jeg for å være sikker på hva de ulike formpinsippene står for, og for å kunne bruke teksten på de ulike scenene jeg har utarbeidet. Her er tekst/forklaring som jeg har jobbet med til de ulike formprinsippene:

Kontrast: Innen fotografi og design brukes ofte kontraster som mørk og lys, størrelse-, farge-, form- og strukturkontraster. Kontrast vil si at noe står i kontrast til noe annet, og at det er en stor forskjell mellom dem. Skaper en følelse av spenning og liv, samt at kontraster lager ett blikkfang. Ved å bruke kontraster blir en komposisjon mer livlig og mindre monoton. Eksempler:
Farge mot farge
Lys – mørk
Kald – varm

Balanse: Alle komposisjoner trenger i utgangspunktet balanse. Å skape balanse er avhengig av hvordan vi plasserer et element opp mot andre elementer som vi oppfatter som likeverdige. Hvis en komposisjon er i ubalanse kan dette skape forvirring og formidle utrygghet. I all mediedesign er det et trygt utgangspunkt å bruke balanse i bruk av virkemidler, kontrast, proporsjoner og bevegelse.

Bevegelse: Bevegelse skaper en følelse av fremdrift, system og orden, samt liv og spenning. Bevegelse i en komposisjon kan oppnås ved bruk av linjer, og for å skape bevegelse på en side blir animasjon og levende bilder brukt. Innen fotografi kan bevegelse skapes/oppnås ved å bruke lang lukkertid, f.eks av vann som renner, mennesker som løper etc.

Proporsjon: Selve ordet proporsjon betyr forhold, altså forholdet mellom to forskjellige størrelser. Alle gjenstander, bilder, byggverk og kropper er satt sammen av enkeltelementer, deler eller størrelser. En slik forskjell skaper liv, og sørger for at elementene fremhever hverandre. En god proporsjon er det når det gjelder målbare størrelser, et godt prinsipp er å følge det gyldne snitt.

Rytme: Mange medier bruker rytme, men det er mest brukt og forbundet med musikk, dans og poesi. Rytme i fotografi og design kan være et mønster som blir gjentatt. I typografien er det bokstaver, ord, linjer, grupper, titler, illustrasjoner, streker, ornamenter, avstander o.l. som er rytmens elementer.

Harmoni og dynamikk: Harmoni er en av kunstens grunnprinsipper, hvor gjentakelser av et motiv kan skape en følelse av enhet og balanse. Harmoni kan oppnås ved hjelp av små kontrollerte forskjeller mellom elementene i en komposisjon. Forskjellene må ikke overdrives siden dette kan ødelegge harmonien. Både harmoni og dynamikk har samme funksjon, å bestemme hva slags forhold vi skal ha mellom elementene i en komposisjon. Harmoni skaper en følelse av ro og balanse i bildet, mens dynamikk skaper en følelse av aktivitet, kraft, liv og spenning.

Enhet og Helhet: Enhet vil si at komposisjonen oppleves som en helhet, den gir oss en følelse av at elementene hører sammen. Vi bruker to måter å bygge opp en side på, enten symmetrisk (harmoni og balanse) eller asymmetrisk (spennende og dynamisk). Det kan virke som en rytme, at noe blir gjentatt i bildet.

Kilder: Wikipedia og Kunnskapssenteret.

Etter en del jobbing med å forklare alle formprinsippene søkte jeg etter inspirasjon til visualisering. Her er moodboardet jeg har utarbeidet og fått idéer fra:

Deretter startet arbeidet i Adobe Flash. Først lagde jeg en hovedside, deretter 5 andre scener. På hovedsiden skrev jeg tittelen Formprinsipper, og lagde 4 bokser, som etterhvert ble knapper. Jeg valgte å ha tilsammen 6 scener. Etter visualisering og forklaring på hver scene begynte jeg kodingen med Action Script, på hovedsiden, og tok de andre scenene tilslutt for å legge til en knapp som fører deg tilbake til hovedsiden. Slik ser kodingen ut på hovedsiden:

Slik ser kodingen ut når jeg har lagt til en knapp som skal føre brukeren tilbake til hovedsiden. Kodingen er omtrent det samme på alle scenene, bare navngivningen er annerledes.

Tilslutt et bildet over arbeidsområdet mitt i Flash, og hvordan hovedsiden, timeline og oversikt over scenene ser ut:

Her er link til mitt enkle nettsted hvor flash oppgavene blir lastet opp: Formprinsipp

2 thoughts on “6.1 Formprinsipper

  1. Jeg synes det ble kjempekult! Jeg likte veldig godt bildet ovenfor her. Der det stod kontraster, balanse, bevegelse, harmoni osv. VELDIG fine bilder med ordene som fremstilte hvordan de var. Jeg likte de harmoni bildene veldig godt, og det at du fant ut at harmoni var det de bildene beskrev. Jeg gikk inn på Formprinsipp nettstedet. Skikkelig kule bilder og da jeg fant ut at fargene forandret seg mens jeg førte pilen over dem, da ble jeg helt i ekstase. Du er så flink! Stå på! 😀 ❤ :*

  2. Tusen takk Camilla! Men når du gikk inn på linken, og fører filen over de ulike formprinsippene, kan du da trykke deg videre? Tror jeg fortsatt sliter med å få det til riktig, men takk for støtten 🙂 ❤

Legg igjen en kommentar

