7.1 Shape Tween Animasjon

Ved bruk av shape tween skal du lage en flash animasjon hvor geometriske former skal omformes til ditt navn. Shape tween er en av metodene som er innebygget i Adobe Flash for å utføre mellomposisjonene til en grafikk fra en ekstremposisjon til en annen.

Jeg har egentlig vinterferie denne uken, men med mange aktiviteter som skal gjennomføres og en stor obligatorisk oppgave som skal utarbeides føler jeg ikke at jeg kan ta meg helt fri. Derfor kommer neste ukes aktiviteter til å bli gjennomført og postet denne uken.

Før jeg kunne gå løs på aktivitetene måtte jeg se en del videoer om de ulike animasjonsverktøyene i Adobe Flash, samt lære om prinsippet om ekstremposisjoner i animasjon. Jeg startet med å lage noen geometriske former i hvert sitt lag, og la til en bokstav lengre ut i filmen/timeline. Deretter valgte jeg Create Shape Tween, men ingenting skjedde. Etter mye jobbing med å prøve og finne feilen, startet jeg fra begynnelse igjen. Denne gangen la jeg til en bokstav og byttet bokstav etter en del frames/rammer. Slik så det ut:  

Nå forandret A bokstaven seg gradvis til en V bokstav, og ved hjelp av hints kontrollerte jeg hvordan forandringen skulle være. Etter dette bestemte jeg meg for å lage et symbol av hver bokstav og se om det ville løse noen av mine problemer. Dette ga meg ekstra mye jobb, og tiden fløy av gårde. Jeg vil ikke anbefale å bruke denne metoden til andre, men med mer øvelse går det kanskje fortere. Etter mye jobbing og slit med å få de ulike objektene på riktig plass, endte jeg opp med dette: 

Som dere ser ble ikke resultatet helt bra, men animasjonen fungerte. Problemet mitt denne gangen var bruken av free transform; flyttet jeg de geometriske figurene ble bokstavenes plassering helt feil.

Etter en pause ville jeg prøve på nytt, selv om jeg var fornøyd med at jeg endelig hadde klart å få til en animasjon. Denne gangen lagde jeg en geometriske figur som jeg kopierte i hvert lag, og etter en del frames/rammer la jeg til bokstaver i navnet mitt. Jeg brukte linjal for å plassere objektene så nøye som mulig, og planla dette på forhånd. Tilslutt la jeg til flere former og linjer, slik at resultatet skulle se ut som en buss.

En svært lærerik oppgave, hvor jeg virkelig fikk utfordret meg selv. Bruken av dette verktøyet åpner for mange valgmuligheter og idéer til andre former som kan forandre seg til noe annet. Legg merke til at den første animasjonen er laget med 1 sek, og den siste med 2 sek. Animasjonen kan du se lengre ned på denne siden, her.

– Annette B. D.

One thought on “7.1 Shape Tween Animasjon

  1. Det ble kjempetøft! Du er så flink som har så bra tålmodighet at når du feiler står du bare på til du klarer det. DU er fantastisk, du! 🙂 ❤

Legg igjen en kommentar

