7.2 Pendel Animasjon

Du skal i denne oppgaven designe en klokke med en pendel. Animer så pendelen ved bruk av classic tween. Classic tween er en av metodene som er innebygget i Adobe Flash for å utføre mellomposisjonene for et symbol fra en ekstremposisjon til en annen.

Først laget jeg en slags forenklet klokke i et lag, og en pendel fra klokken i et annet lag. Jeg forandret rotasjonen på pendelen; til venstre i frame 1 og til høyre i frame 24 (altså 1 sek. animasjon). Deretter høyreklikket jeg og valgte Create Classic tween. Det som skjedde nå var at pendelen til venstre fortsatte å være venstrevendt helt til frame 24. Feilen lå mest sannsynlig i punktet man kan forandre plassering på, hvor bevegelsen kommer fra.

Jeg begynte på nytt; klokke i et lag, og laget et eget symbol til pendelen, som jeg la i et annet lag. Forandret plasseringen og passet på å forandre bevegelses/animasjons-punktet. Deretter valgte jeg igjen Create Classic tween, og slettet den siste framen i timeline, siden den er helt lik frame 1. Slik ser min klokke med pendel ut i Adobe Flash:

Jeg har lagt merke til at punktet i midten «blinker», så noe feil har jeg nok gjort. Animasjonen av pendelen kan du se nederste på mitt enkle nettsted, her.

– Annette B. D.

One thought on “7.2 Pendel Animasjon

Legg igjen en kommentar

