7.3 Bil; Start – Stopp

Du skal i denne aktiviteten lage en grafikk av en bil. I selve scenen skal du forflytte bilen fra et punkt A- til et punkt B. Bruk Classic tween for å lage mellomposisjonene. I tillegg skal bilen ha en «myk» start og slutt, bruk easing prinsippet til å utføre dette.

Først lagde jeg et nytt symbol, et movie clip symbol. Her tegnet jeg en bil ved hjelp av Adobe Flash sine tegneverktøy. Selve tegningen tok litt tid, siden jeg er ny i programmet og ikke helt kjent med alle verktøy. Etter mye pirke-arbeid med bilen, la jeg til farger og gikk tilslutt over alle anchor points i tegningen med selection tool. Dette gjorde jeg for å slette noen punkter, og for å rette opp tegningen, samt fylle hull.

Etter selve tegne delen, dro jeg bil-symbolet over i en scene, og flyttet bilen helt til venstre i bildet. Deretter gikk jeg til frame 72 i timeline og valgte Insert keyframe, så flyttet jeg bilen helt til høyre i bildet. Så valgte jeg create Classic tween, og bilen forflyttet seg fra punkt A (venstre) til punkt B (høyre). Videre arbeidet jeg i Properties panelet til høyre i Flash med easing prinsippet. Her jobbet jeg ut i fra en kurve; jo brattere kurve, jo raskere fart. Her er en printscreen av kurven:

Nå viser animasjonen min en bil jeg beveger seg fra høyre til venstre med en myk start og en myk slutt. For å se animasjonen av bilen gå til mitt enkle nettsted, nest nederste på siden, her.

For å øve meg enda mer på animasjon ville jeg prøve å få bilen jeg å kjøre opp og ned en hompete vei, og med noen hindringer i veien. Jeg opprettet et eget lag hvor jeg tegnet en hompete vei, og steiner. Opprettet et nytt lag hvor jeg dro inn bil-symbolet mitt. Deretter valgte jeg create Motion tween, og lagde dette helt til frame 96, altså en animasjon på 4 sek. Med motion tween kommer en «motion» strek, som man kan forandre opp eller ned. Denne motion kurven forandret jeg noe etter tegningen av veien, og fikk tilslutt bilen min til å følge veien fra venstre til høyre.  For å se animasjonen av bilen min som kjører opp og ned en vei, se nederst på nettstedet mitt, her.

– Annette B. D.

One thought on “7.3 Bil; Start – Stopp

  1. Wow, det var dritkult! 😀 Jeg måtte smile stort da du skrev at du utforsket videre ved å lage en humpete vei, haha, søta. Så flink du er. Stå på! 😉

Legg igjen en kommentar

