Oblig.08 – Størrelse og dimensjon

Siden det ikke står noe i oppgaveteksten om hvilken størrelse man kan/skal bruke har jeg gjort research på dette og kommet frem til en egen løsning. Først formulerte jeg noen spørsmål og stilte disse i forumet. Det jeg lurte på var om man skulle bruke noen bestemt størrelse på dokumentet for galleriet og banner, og evt. hvilken størrelse de anbefalte å bruke. Jeg lurte også på hvordan man kan lage en bakgrunn, siden alle dokumentene på hver scene i Adobe Flash blir de samme. Det jeg fikk til svar var at jeg selv kunne bestemme størrelsen på dokumentet, men at det må være bestemt utifra hvilke rammer de skal vises i, altså for skjerm. Bakgrunn måtte jeg lage selv, men hvordan vet jeg fortsatt ikke, og for banner ble jeg anbefalt å lete på nettet etter standardstørrelser.

Etter å ha jobbet lenge med en test til fotogalleriet, hvor jeg brukte tiff-filer, bestemte jeg meg for å lagre disse for web and devices, og lagre i JPEG. Galleriet jeg jobber med nå bruker ikke like lang tid på å lagre og legge til elementer som test-galleriet. Her ser jeg allerede en forbedring jeg har klart å løse gjennom prosessen i denne oppgaven. Jeg har brukt en scene for hvert bilde i galleriet, og vet at dette gjør at filen min blir større. Ellers har jeg prøvd å forholde meg så mye som mulig til symboler, siden dette er plassbesparende og mer oversiktlig.

For reseach på skjermstørrelse har jeg brukt denne linken, her. Fra informasjon på denne siden har jeg valgt at galleriet skal ha dimensjonene 1024 x 768 pixler.

Jeg gjorde om dimensjonene på dokumentet i Adobe Flash, og følte denne størrelsen var svært stor. Selv om det står på nettstedet at de fleste bruker en større dimensjon enn 1024 x 768 pixler, valgte jeg å forholde meg til denne som en start. Jeg har aldri laget noe i Flash før som skal lastes opp på mitt enkle nettsted, derfor velger jeg trygge løsninger å forholde meg til som nybegynner. I følge en statistikk (se her) var 1024 x 768 pixler svært populært i 2006, mens det i år er kun 13% som bruker denne dimensjonen. De fleste brukere, hele 85%, benytter en skjermstørrelse som er større enn 1024 x 768 pixler. Jeg har også tatt i betrakning at jeg ikke skal bruke noen elementer utenfor Flash-filmen.

Når det gjelder standardstørrelser for banner var det mye informasjon å finne om dette på nettet, bla. Wikipedia og Flashbanners. Banner er en slags annonse, og en form for reklame. Ønsker man å markedsføre seg på internett gjøres dette stort sett ved hjelp av bannere, for å tiltrekke seg flere besøkende og vekke interesse.

Ut i fra disse eksemplene finner man mange standardstørrelse som går igjen. Noen av dem er leaderboard, skyscraper, square, button og vertical.

Siden jeg valgte en dimensjon som ikke lengre er så vanlig for skjermstørrelse, har jeg valgt og ikke bruke en standardstørrelse for banner heller. Først sjekket jeg Adobe Flash sine Standard templates banner, men de var enten for små eller for store for mitt ønske. Jeg ønsker en banner som er like bred som innholdet i mitt enkle nettsted, altså 640 pixler bred. Dette er noe jeg ønsker å utnytte, og da kommer høyden an på hvordan animasjonen min skal være. Banneren blir en form for leaderboard, som enten skal plasseres øverst eller nederst på mitt enkle nettsted.

Ut i fra research har jeg en god begrunnelse for hvorfor jeg har valgt akkurat disse dimensjonene på dokument for galleri og banner. Jeg har tatt egne beslutninger, og tatt hensyn til mitt enkle nettsted, hvor dette skal lastes opp og integreres. Hvordan resultatet blir gjenstår å se en gang til neste uke.

– Annette B. D.

One thought on “Oblig.08 – Størrelse og dimensjon

Legg igjen en kommentar

