8.1 Lyd Effekt

Med aktiviteten Bil:start-stopp skal du nå legge til en lydeffekt inn i Flash filmen. Kravet er kun en lyd effekt. Presenter resultatet på din individuelle webserver.

Forrige uke jobbet jeg kun med den obligatoriske oppgaven, for å fokusere på å bli ferdig, samt for å oppnå det ønskede resultatet. Dette har ført til at jeg henger etter, siden jeg hadde to læringsaktiviteter som også skulle gjennomføres den uken. Disse aktivitetene har jeg gjort denne uken, siden jeg måtte bruke helgen på å komme meg etter alt arbeidet med Oblig.08-Flash. Det tok virkelig på psykisk og fysisk.

Jeg startet med å åpne arbeidsfilen fra aktivitet, bil:start-stopp. Videre fant jeg Sound library fra menyen i Adobe Flash, og gikk gjennom alle lydfiler med billyd. Tilslutt valgte jeg to lydfiler jeg likte best og dro de over til biblioteket. Jeg opprettet et eget lyd-lag og dro den ene lydfilen over på scenen. Når jeg nå trykket på play, spilte animasjonen med lyd. Det eneste problemet var at lyden var lengre enn animasjonen, så den stoppet ikke før lenge etterpå. Jeg søkte på nettet etter hvordan man kunne stoppe lyden, siden man ikke kunne bruke koding med Actions Script for å gi lyden en funksjon. På Adobe sine sider fant jeg mye interessant, og i Properies panelet var det mange valg jeg hadde oversett. Jeg valgte Stop under valget sync, og hadde spillehodet i siste frame i tidslinjen.

Lyd spiller en stor rolle til en multimedia produksjon, og i denne aktiviteten har jeg erfart bruken av lyd i en Flash produksjon. Videre i prosessen byttet jeg ut den gamle bil:start-stopp animasjonen med den nye med lyd, i Adobe Dreamweaver. Bil animasjonen finnes nederst på mitt enkle nettsted, her.

Egentlig burde jeg lagt til en knapp på animasjonen, slik at animasjonen ikke spiller av før brukeren ønsker det. Nå spiller animasjonen seg selv, og repeteres. Ulempen er at jeg har lagt filen på en html-side i mitt enkle nettsted, så med engang brukeren kommer til siden vil animasjonen spilles av med lyd. Brukeren vil ikke skjønne hvor lyden kommer fra, før vedkommende er nederst på siden. Jeg burde lagt til en knapp eller lagt animasjonen på en egen side, men dette er noe jeg har forbedre senere.

– Annette B. D.

 

One thought on “8.1 Lyd Effekt

Legg igjen en kommentar

